dea schreef : Arjen, met het juiste grondmengsel kun je de meeste bomen idd gewoon laten staan. Muv enkele soorten (witte den bijv.) als het echt enkele dagen nonstop regent, dus zonder tijdelijke droge periodes, dan wel even beschut houden. Wortelrot treedt bijna alleen op als het water niet weg kan of niet aan kan drogen.
En ik denk dat je geen schimmel maar meeldauw op je eikjes hebt. Deze zijn hier erg gevoelig voor. Is een witte waas op de bladeren. Moeilijk te bestrijden.
Vraagsteller,
Idd acers horen buiten, het hele jaar rond. Wel beschermen tegen landurige en/of zeer hevige vorst.
Ah ok, dan zat ik er inderdaad naast.. Gelukkig valt het mee met de verkeerde informatie
Mijn excuses voor de verkeerde informatie in elk geval, weer wat geleerd zullen we maar zeggen...
De witte waas op de bladeren van mijn eikjes zitten op de plekken waar de regendruppels altijd blijven liggen, vandaar dat ik dat dacht.
De eikjes zijn ook de enige boompjes die het hebben, dus ik had ook kunnen weten dat niet elke boom hier gevoelig voor is...
Ik wil trouwens niet uit de hoogte doen hoor, maar:
"Meeldauw is de algemene benaming voor bepaalde schimmelaantastingen van planten, waarbij zich op diverse plantendelen een wit of grijs schimmelpluis vormt."
Maargoed, ik zal geen tips meer geven wanneer ik iets niet zeker weet