Gisteren bracht ik een bezoek aan coniferen kwekerij Edwin Smits in het brabantse Volkel.
Ik ontmoette een man die enorm bevlogen en gepassioneerd over zijn coniferen sprak en ook zeer geinteresseerd was in wat de 'bonsaiscene' doet met de bomen en waar door bonsailiefhebbers vooral naar gekeken wordt als het gaat om Bonsai.
De voorraad dennen, jeneverbessen, chamaecyparis, larix, ginkgo's etc etc is duizelingwekkend. De kennis van Edwin Smits over de specifieke kweek en verzorgingsaspecten van de bomen is verbazend.
Ik kon uiteraard de verleiding niet weerstaan en ben met een Pinus parviflora Kimpo thuis gekomen. Een practig klein boompje, zeer compact groeiend met naaldjes van nog geen centimeter lengte.
Ideaal voor een den in mame format!
Edwin heft aangegeven dat hij bepaalde soorten dennen in de toekomst lager gaat laten enten, zodat de ent niet storend meer is.
Overigens, de bomen van Edwin worden geëxporteerd door heel Europa, tot aan kazachstan toe!
Kortom, ik kan een bezoek (op afspraak) aan de coniferen kwekerij van harte aanbevelen. (
www.edwinsmitsconifers.com
)
Dick