Na de snoei van eind juni heeft deze het goed gedaan en is overal gaan uitlopen, heb ook veel uitlopers op de stam. In mijn vakantie heeft hij 3,5 week bij mijn vader gestaan. Kon hem niet volledig uit de volle zon houden daar dus hij had na 3,5 week wel last van wat uitlopers die verbrand zijn na de recordtemperaturen van 40 graden.
Heb hem eergisteren opnieuw gesnoeid, aan de kruin bijna volledig teruggesnoeid (het stuk wat komend jaar ingekort moet worden) en onderin wat minder hard. Nu laat ik hem tot in de herfst de bladeren vallen volledig met rust. Zie foto's voor, voor en na snoei. Volgens het artikel van Walter Pall in mijn openingspost is dit het laatste moment waarop ik harde snoei kan toepassen.
Nog een vraag voor de kenners: ik merk dat deze soort toch wel heel erg gevoelig is voor bladverbranding. Houden jullie deze soort dan ook volledig uit de zon? En krijgt hij dan wel genoeg licht om goed te groeien? Ik heb hem nu op een plek staan waar hij ochtend en avondzon krijgt, op warme dagen is het denk ik net iets te veel zon. Enige andere optie is volledig in de schaduw.