Zatoichi schreef : Maar er wordt ook gezegd dat je niet teveel groei punten uit een tak moet halen omdat anders de tak verzwakt en mogelijk af zal sterven. Hoe los jij dit op wanneer je een goed door gegroeide secundaire tak terug snoeit? Geld hier dan ook nog steeds het principe dat je terug snoeit naar twee van waaruit zich weer 4 nieuwe scheuten zullen vormen?
Ik zorg altijd dat mijn boom sterk en gezond staat te groeien, en dan mag je heel veel doen qua snoei, met meestal heel goeie resultaten. Ik zit ook niet echt te tellen naar hoeveel scheuten er moeten blijven staan.
Ik heb verleden jaar een procumbens heel erg zwaar terug gesnoeid met als resultaat allemaal achterliggende uitlopers op verhoute takken.
Om op jouw vraag terug te komen, ik snoei een goed door gegroeide tak terug naar de nieuwe vertakking waar ik verder mee wil. En de nieuwe takjes die je dan selecteert om door te groeien, snoei je niet aan de uiteinden en behouden hun groeipunten.
Je boom goed eten geven, goed laten groeien, en dan snoeien op de juiste moment.
En die juiste moment is niet definieerbaar, je moet kijken naar je boom en zien wat kan, en wat niet.
Juiste datums bestaan hier niet voor, en elke boom is anders, ook al is het zelfs dezelfde soort.
Groeten Luc.