Oenes schreef : Hoi Pieter,
Ik vind het allebei hele leuke aparte boompjes. De berberis staat ook nog op mijn lijstje.
Ik weet dat beide bomen nog in een beginstadium zitten. Vraagje over de Berberis: Je geeft zelf al aan een kale voorkant te hebben. Je mist een paar takken. Hoe wil je deze verkrijgen? Ga je enten, snoeien en hopen op nieuwe knoppen?
En ga je na verloop van tijd de luchtwortels verwijderen?
Zomaar wat vragen.
Groet,
Oenes
De Berberis is een soort die heel gemakkelijk nieuwe knoppen maakt op de oude stam en takken. Door de top tijdens de groei te snoeien zal die onderin nieuwe knoppen maken.
Hier ga ik me niet bezig houden met enten. Daar is het boompje nog te jong en niet waardevol voor.
Die groeit nog goed door.
De luchtwortels zoal je ze noemt zullen gebruikt worden om de boom dieper te planten.
Over een dikke maand heb ik een 20 tal bomen die verpot moeten worden waaronder deze Berberis. Dan zal ik zien hoe ver ik de boom dieper kan planten in de huidige pot.
Desnoods neem ik een diepere pot en zal die jaar na jaar nieuwe wortels maken hoger op.
Om nog even iets te zeggen over de takzetting en het voorbeeld.
Je mag nooit appelen met peren vergelijken.
Een Stewartia is nu eenmaal een boom die een rechtopgroeiende takkengestel heeft.
Bij dit voorbeeld zie je de neergaande takken bij een loofboom die dan naar buiten en boven naar de zon toe keren.
Maar bij dit voorbeeld spreken we dan ook weer van een Acer palmatum.
(Komt van bonsaibark.com)
Ik geef dan wel toe dat ik al gemakkelijker de bomen ga vormen als een naaldboom, maar na een paar jaar zonder draad en gerichte snoei komt alles weer op z'n plooi.
Groeten.