Ben het wel met Leatherback eens over het eerst doen dan vragen of het goed is en of we het anders zouden doen.
Eiken lopen supergoed uit op de stam zelfs zonder takkengestel en bladeren heb ik geleerd uit ervaring.
Idd waarom zou je hem volgend jaar nogmaals afzagen?
Ik zou hem gewoon alsnog afzagen op de juiste hoogte denk rond het punt waar die 3 takken op gelijke hoogte groeien en er 1 van als nieuwe top bedraden.
De rest van de takken verwijderen en misschien zelfs de laagste tak verwijderen omdat ie alleen maar dikker gaat worden en straks niet meer mooi en moeilijker te buigen is. (tenzij je een dubbelstam gaat kweken maar dan nog)
Wortels lekker intact laten.
Dan in de volle grond zetten en een paar jaar ongemoeid laten groeien.
Als er dan overal nieuwe kleinere takken ontstaan zijn op de stam takselectie uitvoeren en gaan bedraden en eventueel te lange scheuten terug gaan snoeien vooral in de top omdat de anders daar de takken te dik worden.
Onderin niets terugsnoeien want daar wil je dikke takken.
Goed bemesten helpt ook en bladverkleinig etc is pas aan de orde als de boom een redelijke bonsai is met een goede vertakking enz.
Opbouwen duurt even maar als ie gecontroleerd vrij mag groeien is het resultaat des te mooier.
Zo ben ik het zelf ook aan het doen met een eik, het resultaat is nu al super na 2 jaar.
En een boom zelf opbouwen geeft heel veel voldoening als je de progressie ieder jaar weer ziet.