Auk schreef :
cetinel schreef : ik wil wel leren en horen dat ik op de verkeerde weg ben daar heb ik ook geen moeite mee....maar wil dan wel weten waarom,volgens mij leer je daar meer van dan van"omdat niemand het doet"
Stukje gemist?
"voor zover ik kan zien is het een struik die meerdere dunne stammetjes maakt. De bladeren zijn nogal groot"
Overigens vind ik het feit dat er niets over te vinden is wel degelijk een duidelijke aanduiding dat de soort niet voor bonsai gebruikt wordt en dus niet geschikt is.
het feit dat die meerdere stammetjes maakt en grote bladeren heeft is dus dé reden waarom ie niet als bonsai kan gevormd worden
???
nou ja zeg!,alsof dit de enige struik of boom is die meerdere stammen maakt of groot blad heeft..al dan niet in combinatie met mekaar....sorry ze maar die uitleg slaat nergens op....
ik heb mijn struik een jaar of vier geleden geplant, inderdaad als een meerstammig struikje,de stammetjes waren toen elk ongeveer anderhalve cm doorsnee...
ik heb hem als 1 stam opgekweekt en verder jaarlijks 2 keer gesnoeid, de "stam" is nu een 4,5 cm dik of dun,tis maar hoe je het beziet,in diameter..als ie voluit had kunnen groeien zonder in menging van ondergetekende en haar snoeischaar,was dat mischien zelfs wat meer geweest...mischien ook niet....en het feit dat de bladeren nogal groot zijn...wil dat zeggen dat die absoluut niet gaan verkleinen?mischien wel,mischien ook niet...er zijn genoeg andere boomsoorten met groot blad die gebruikt worden,dus deze 2 kenmerken naar voor schuiven als dé reden waarom het niet kan....sorry da vind ik onzin.
het feit dat er niks over te vinden is kan best een aanduiding zijn,daar heb ik zelf ook al aan gedacht..maar das dan enkel een aanduiding dat die blijkbaar toch niet echt geschikt is,anders zouden er voorbeelden zijn,maar ook hier weer is enkel het feit dat men het niet doet,an sich niet voldoende reden om te zeggen dat het niet kan.....
we zitten hier van in het begin een welles nietes spelleke te spelen als het ware,waar ik een topic heb gestart met de vraag hoe je een choisya kunt marcotteren...
indien u had geantwoord dat choisya volgens u niet gebruikt werd voor bonsai,dat er ook geen voorbeelden van te vinden waren,maar dat u er bijvoorbeeld zelf geen ervaring mee heeft,maar dat het vast wel een goede reden zal hebben dat het niet gedaan word,dan vind ik dat een veel aanvaardbare uitleg dan gelijk vinden dat mijn vraag niet op een bonsai forum thuishoort,u me niet serieus kunt nemen omdat ik zowat alles wil bonsaien etc etc...
u wilt eigenlijk dat als u antwoord dat iets niet kan omdat het niet kan,dat de vraagsteller dan gewoon zegt ha ok bedankt,dan doe ik het maar niet.....afgaande op uw ervaring en kunde,waar ik niet aan twijfel.
maar een zinloze discussie als deze om enkel gelijk te halen vind ik ook niet bepaald passen ....dan kunnen we bezig blijven.
voor mij zijn er drie dingen duidelijk nu: een choisya word om welke reden dan ook niet tot bonsai gevormd.
het marcotteren hiervan of het proberen marcotteren is bijgevolg onzin,want stel dat je marcot lukt zeg....wat ga je daar dan mee doen?? aangezien het not done is om dat tot een boomke te proberen vormen.
en een vraag daaromtrent stellen op dit forum is bijgevolg nog dikkere onzin,dat hoort hier niet thuis...
nou fijn.....
gelukkig zijn er deskundigen die op een klare en duidelijke manier onwetenden zoals ik dingen over bonsai bijbrengen....