Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

witte den 6 jaren 8 maanden geleden #72887

• Ronnie Peters
  • Ronnie Peters's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 23
hierbij mijn nieuwe aanwinst een witte den geënt op een zwarte den
Na een bezoekje bij lodder dit weekend heb ik mijn portemonnee toch niet dicht kunnen houden en dit is het resultaat

het is mijn eerste groenblijvende naaldboom en ga eens kijken of ik er in de toekomst iets moois van kan maken
Ik heb hem al wel in een andere pot gezet na het nakijken van de wortels kwam ik er achter dan hij meer wortels had dan grond verder laat ik hem nu met rust.
Wel zou ik graag willen weten of ik wat takken zou kunnen bedraden om er voor te zorgen dat het loof meer licht vangt.
Dit omdat ik graag wil dat ong alle takken mooi gezond zijn als ik ga stylen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

witte den 6 jaren 8 maanden geleden #72894

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Ik ken het gevoel.
Ik denk dat je beter eerst had bedraad voor je verpot.
Ik zou het nu niet meer doen tot de boom hersteld is van het verpotten. Als je nu nog bedraad zul je je boom teveel bewegen.
Is hij boven de bocht geent?

witte den 6 jaren 8 maanden geleden #72896

• Ronnie Peters
  • Ronnie Peters's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 23
Hij is idd boven de bocht geent ik vond het een nette ent in vergelijking met sommige andere bomen die er stonden.
Ik wil hem ook niet volledig bedraden maar er zijn een paar takjes die met de knop naar beneden wijzen die ik graag naar boven wil hebben zodat ze een grotere kans maken om gezond te blijven en te overleven.

Laast bewerkt: Post by Ronnie Peters.

witte den 6 jaren 8 maanden geleden #72898

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Ik heb geen ervaring met dennen dus geen idee of dat kan ze zeggen een grote ingreep per jaar aan te houden....
Maar als je het wilt doen lijkt mij dat het of nu of niet meer doen is
Nu zijn de wortel punten nog niet opnieuw gegroeid maar over een week of twee weken zijn er waarschijnlijk wel al nieuwe breekbare wortelpunten en die kunnen dan afbreken bij beweging in de pot als je dan gaat bedraden...
Persoonlijk zou ik geen boom met een ent plek kopen die zo hoog op de stam zit.... zo laag mogelijk bij de grond en zo net mogenlijk is het gunstigst

witte den 6 jaren 8 maanden geleden #72900

• JJans
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 8
Eerst vragen en dan pas handelen is de beste volgorde en voorkomt onnodige fouten.
Bij de substraat keuze heb ik zo mijn twijfels maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Persoonlijk had ik daar wat bims of kiezel aan toegevoegd.
Dennen verdragen in de regel slecht meer dan een grote ingreep per jaar.

witte den 6 jaren 8 maanden geleden #72913

• RemoRobin
  • RemoRobin's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 9
Als je meer licht in je boom wil hebben is mijn advies, naalden knippen zwakke zones vanaf blijven sterke zones ongeveer 5 naald paren laten zitten.
Als jij je boom alleen nog maar hebt over gezet in een ander pot, kun je deze alsnog verpotten, eerst wachten tot de knoppen beginnen te 'zwellen" dan verpotten.
Maak dan meteen een goede mix 50 % Akadama en 50% Kiryu gedijen dennen heel erg goed in.
Verder met rust laten, niet bedraden niets.
Geduld, volgend jaar kun je dan met je boom aan de gang.

witte den 6 jaren 8 maanden geleden #72914

• RemoRobin
  • RemoRobin's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 9
p.s.
Naalden knippen is tweeledig daar stimuleer je ook de back-budding mee bij een Witte Den is dit 1 keer per jaar de zogenaamde Single Flush Pine, bij andere Dennen b.v. de zwarte Den kun zich tot 2 keer per jaar nieuw knoppen ontwikkelen.

witte den 6 jaren 8 maanden geleden #72921

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 957
Vaak is het zo dat Witte Dennen die bij een importeur vandaan komen, voordat ze geëxporteerd worden weinig tot geen voeding krijgen in het land van herkomst. Dit heeft het doel om gedrongere groei te krijgen met kleinere naalden. De Den wordt gedwongen om op zijn reserves in te teren. Na de import worden ze dus 'hongerig' te koop aangeboden. De boom wordt verkocht door een enthousiasteling die vervolgens zijn bonsailusten er op loslaat: verpotten, snoeien en bedraden in 1 seizoen. Daar wordt de boom dus niet blij van. Het is tegengesteld aan zijn behoefte: bouwstoffen (=NPK) en zonlicht (=voeding, oftewel suikers). Zonlicht wordt via het loof omgezet naar suikers (fotosynthese), waar de boom van groeit. Hoe meer loof de boom heeft hoe meer hij kan groeien.

Terug naar jouw boom: de hongerige Witte Dennen hebben vaak maar 1, 2 of soms 3 knoppen per uiteinde. Een goed gezonde Witte den heeft meestal 3 knoppen, oplopend naar 5 knoppen op de uiteinden. Is dat laatste bij jouw boom het geval dan weet je dat hij blaakt van gezondheid en kun je hem met een gerust hart verpotten. En dan nog zou ik het niet aanraden om meerdere ingrepen per jaar te doen...
Doe er je voordeel mee!

witte den 6 jaren 8 maanden geleden #72922

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Is het zo dat de zwarte den sneller groeit dan de witte waardoor het onderste sneller zal verdikken?

witte den 6 jaren 8 maanden geleden #72924

• Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 85
Als de onderstam sneller verdik dan ga je dus de ent beter zien toch?

Nelis

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren