Tom Haest schreef :
Wat is droog, he?
Bij mij is de bovenlaag droog. Als ik die openkrab zie ik toch dat het substraat nog een donkerdere kleur heeft, dus nog iets natter.
Ik heb het dus over grotere bomen en in de opbouwfase.
Ja dat is niet droog, bij de meeste kun je dan nog wat wachten om water te geven. Afhankelijk van je substraat, tijdstip, hoeveel de plant drinkt en wanneer je ze terug kan checken. Maar als het halfdroog is, en je moet gaan werken...ja dan kun je niet anders. Ik laat mijn potten nu ook meestal niet volledig uitdrogen, met zulke temperaturen is het "risico" te hoog. Als je het een paar uur vergeet...
En van de fase bedoel ik als je kleiner loof hebt (loof is gevoeliger aan sterk zonlicht) en/of je boom staat reeds om al wat te "pronken" in een kleinere mooi passende pot (minder wortels, minder effeciente wateropname). Die kun je mss wat uit de zon halen om de verdamping wat te beperken.
En dan zeker met naaldachtigen oppassen! Ze kunnen "droogte, warmte en zonlicht goed verdragen", maar als ze te (lang) droog komen te staan bv. zal je niet direct zien dat er iets aan de hand is. En eens ze beginnen te bruinen heb dan heb je wel een tijdje je handen vol om ze weer gezond te krijgen. Al dan niet met wat takkensterfte.
Maar volgens mij verzorg je bomen wel goed! Met de gieter in de hand, kom je door het warme land