Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

newbee en z'n treurwilg 7 jaren 5 maanden geleden #67768

• spikey1973
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Allen..newbee hier..

sinds ik heeeeel klein woon heb ik heel lang afgezien van planten.. Echter z'n doodse omgeving is ook niks dus ben sindskort wat aan t het tuinieren.. wat aardbeitjes en tomaatjes enzo. niks complex maar wel leuk.

nu heb ik een mooie plek voor een raam waar ik heel leuk een bonsai boompje zou kunnen plaatsen.
maar... is dat wat voor mij!? tot ik onverwacht in eens een klein bonsai boompje tegen kwam in ene plantenzaak..
nu dacht ik.. man google eens gewoon dan zal wel zien of dat iets is wat doenbaar is..

zo gezegd zo gedaan en kwam de basic uitleg tegen over hoe en wat en hoe te beginnen.
waar stond dat de keuze van de boom de eerste en belangrijkste keuze is... Duh! ik bedoel achteraf kan je van een kers geen tulp maken dus dat leek me nogal duidelijk maar dat deed me wel denken.. ALS ik dat nu eens zou doen. Wat voor boom zou ik dan leuk vinden.. En gelijk kwam er maar een mogelijke optie in me op...

Treurwilg... en nikskes anders.

Maar op die site (niet deze) vond ik niets over treurwilgen..
dus dacht, iets teleurgesteld dat de wilg misschien niet ideaal zou zijn..
(dit alles deed ik op m'n mobieltje in de stad he)

echter toen ik thuis kwam dacht ik.. ik ga toch nog even verder kijken..
en voila ineens vond ik deze site en een aantal mensen die het wel gebruikt hebben en super mooie foto's dus...

Misschien is dit wel niet de meest simpele boom om mee te beginnen maar ik hou niet van dingen simpel houden dus..
we gaan ervoor..

maar toen.. de zaden (niet te vinden... ) dan maar stekken, is toch een wilg dus kei makkelijk..
maar.. waar vind ik hier een treurwilg..

google maar weer.. en vond ene krantenberichtje.. over een mooie grote oude treurwilg hier die was toegetakeld door een storm. maar zou t hoogst waarschijnlijk wel overleven..

half uurtje fietsen maar.. wat is nu een half uurtje fietsen voor een uit de kluit getrokken hollander.
dus ga ik straks (hopelijk) op de fiets springen wanneer ik heb bevestigd dat de boom er idd nog steeds staat..

en dan maar hopen dat ik hem netjes gestekt krijgt een dat het geen krultreurwilg is..

anyway.. ik heb er zin in!

vriendelijke groetjes en tot lezens

Matthieu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by spikey1973.

newbee en z'n treurwilg 7 jaren 5 maanden geleden #67770

• Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 47
Welkom hier,

Houd je er wel rekening mee dat een Wilg niet binnen kan? Dat gaat ie niet overleven. Inheemse bomen zijn niet echt geschikt om als bonsai binnen te houden. Voor bomen die binnen kunnen zou je moeten kijken naar (sub)tropische bomen. Dus eigenlijk de kamerplanten. Ook voor deze soorten geld vaak dat zodra de temperaturen het toelaat ze beter ook naar buiten kunnen.

Succes met stekken.

Gr Richard
De volgende gebruiker (s) zei dank u: spikey1973

newbee en z'n treurwilg 7 jaren 5 maanden geleden #67773

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Welkom op het forum.

Je bent in ieder geval goed bezig met eerst het een en ander op te zoeken en vragen te stellen.
Buiten gaat het best, maar je ziet wel wat je kan en wilt.
Zoals richard zegt kijk je best voor (sub)tropische bomen voor binnen. Maar dat zal rapper teleurstelling voortbrengen dan het buiten te proberen.

Succes.

newbee en z'n treurwilg 7 jaren 5 maanden geleden #67775

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Leuk om te lezen dat je zo gemotiveerd bent en welkom bij bonsai empire !

Zoals hierboven al gezegd een treurwilg is een boom die buiten hoort

Benieuwd wat je op je bagagedrager mee naar huis neemt :p

newbee en z'n treurwilg 7 jaren 5 maanden geleden #67776

• spikey1973
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
@ Richard Baas en Tom Haest

Ik begrijp dat buiten idd de beste optie is.. dat is uiteindelijk natuurlijk ook de intentie (be niet van plan hier eeuwig te blijven wonen. Nu is met enigzins goed weer mijn binnen = buiten. en met kouder weer.. Ik stook zelf eigenlijk nooit. mensen om mij heen wel. en dat houd mijn kamer warm genoeg maar heb dus eigenlijk nooit directe warmte en zoveel mogelijk raam open.
twee dingen die volgens mij (kan het helemaal verkeerd hebben) de binnen problematiek wat weg haalt. hoe dan ook heb ik nu buiten meer ruimte dan binnen.

Alleen tegen dat het winter wordt dacht ik het binnen te houden. maar wat niet kan.. dat kan niet.Misschien eventueel alleen met de vorst!? Ik denk dat het toch eerst maar wat proberen zal worden, maar das ook deels de fun.

Iig bedankt voor t welkom.

"stekjes" zijn gehaald en staat in wat water met steriluxje eromheen om wortel te kunnen schieten.. 11 stuks dus hoop dat eentje het wel zal halen ;)

nu komen de dagen lekker in de theorie schieten.

Groetjes Matthieu

newbee en z'n treurwilg 7 jaren 5 maanden geleden #67777

• spikey1973
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
@ Dennisfranx (en de rest)

Wat ik op mijn begagedrager meenam..

www.dropbox.com/s/49pxez3h37le55r/IMG_20...246.resized.jpg?dl=0

Oke.. buiten idd, ik heb t begrepen. Las daarnet ook de theorie van waarom buiten dus het is echt begrepen.
Voor mij is het sowieso niet zo van belang (binnen of buiten)..

Alhoewel..... Binnen is ook wel leuk, maar daarvoor dus een (sub)tropische boom.
valt een eucalyptus onder deze categorie? dacht aan een zilver of rainbow eucalyptus.
vind dat ook super mooie bomen en doem me denken aan de tijd in australie (vooral de zilver)

oke ook weer niet echt standaard ik weet het, maar ik ben gewoon niet iemand die gaat voor standaard dus..
weet zaadjes te vinden voor de rainbow eucalyptus.. en vind t ook wel leuk van zaadjes af te kweken.

nog wel een andere vraag..

ik lees overal dat je pas na een jaar ongeveer kan gaan vormen.
maar wat als je nu een snel groeiende boom heb die al tegen een meter zit na een jaar en je wil maar een boompje van 50 cm?
(hypothetische situatie)

Groetjes Matthieu

newbee en z'n treurwilg 7 jaren 5 maanden geleden #67779

• Sjorsvanleeuwen
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 14
Ik denk (weet het niet zeker) dat mensen bedoelen met 'na een jaar pas vormen' dat je bomen altijd even op adem moet laten komen bijvoorbeeld wanneer je deze op hebt gegraven, verpot, gesnoeid of een andere ingreep hebt gedaan. het is namelijk belangrijk dat jouw boom kerngezond is voordat je hem flink in de touwen gaat zetten;) en BTW geen man over boord als je stekjes volgend jaar 60 cm zijn, je kunt ze altijd nog afknippen, daarnaast levert groei ook een dikkere stam op, mooi voor een bonsai.

Misschien kun je wat algemene info online vinden over het groeien en snoeien van wilgen?

newbee en z'n treurwilg 7 jaren 5 maanden geleden #67780

• spikey1973
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Misschien kun je wat algemene info online vinden over het groeien en snoeien van wilgen?

Mercikes,.. enja dat was zeker al in de planning.

newbee en z'n treurwilg 7 jaren 5 maanden geleden #67782

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Als je met zoiets begint (stekken of zaailingen) moet je er in de eerste jaren nog niet aan denken om te snoeien, te bedraden, te vormen. Alles wat je doet vertraagd het groeiproces.
Nu komt het er gewoon op aan dat je dikte kweekt door vrijuit te laten groeien. Best in volle grond of een grote bak.

Als hij dik genoeg is volgens jou en hij is te hoog kun je hem terug inkorten en van een zijtak de nieuwe top maken.

Ik zou je aanraden, zoals ik altijd doe, om een vereniging te zoeken in je buurt en daar eens te gaan kijken.
Dan zal je rap weten hoe de vork aan de steel zit (of hoe zeggen ze dat).

Als je echt iets wilt doen aan een boom kun je best iets kopen dat al wat dikte heeft.
Anders zul je jaren moeten wachten om deze onder handen te pakken.

newbee en z'n treurwilg 7 jaren 5 maanden geleden #67783

• blou
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Leuk ik ga het volgen. Eventjes terug zelf twee takjes wilg in het water gezet wat al aan het wortelen is geslagen. Tot zover het makkelijke gedeelte.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Inloggen Registreren
Cron Job Starts