Deze haagbeuk is mijn allereerste stomp die ik in huis gehaald heb. Nu zou ik hem niet meer aanschaffen maar als je begint met bonsai wil je onmiddellijk een boom hebben om aan te werken..heeft een jaar in volle grond gestaan om te recupereren en staat nu een jaar in een kist
Omdat het mijn eerste is ben ik hem wat gaan zien als mijn oefenboom,goed om allerhande dingen op te testen, en dat is er ook aan te zien...Zo heb ik eens wat proberen te frezen met een lelijk onnatuurlijk gat in het midden tot gevolg ( het freeswerk aan het bovenste deel is beter gelukt...)
Ik zit er nu al een jaar naar te kijken maar ik zie geen oplossing voor die lelijke verdikte knik in het midden(het ziet er precies uit als een knie)tot ik gisteren ineens het idee kreeg om hem op die plek te marcotteren en dan het freeswerk vanboven door te trekken tot onder. Zo kan ik dat lelijke gat en knie wegwerken, zeker betere tapsheid en is de verhouding misschien ook wat beter.
Nu mijn vragen:
- lukt dat nog, een marcot op zo een dikke stam?
- krijgen takken ook wortels als je marcoteert, maw, als ik de takken op die hoogte ( die op die plek allemaal even hoog zitten) inkort, van bast ontdoe en mee in de marcot plaats komen dan daar ook wortels? Als dat werkt zou ik relatief snel een mooiere nebari hebben...
Luc