Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Juniperus 7 jaren 10 maanden geleden #58409

• BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 121
Wel nogal drastisch hé Tom, allemaal niet-loofbomen ;) :whistle: .

Ik zie er wel (vanop foto) een (half-)cascade in, hij doet mij ook wel wat denken aan mijn "sabina". Wel kan ik ook nog meegeven dat jeneverbessen sterke bomen zijn en dus wel wat kunnen verdragen, ze zien graag de zon en zijn niet zo heel graag bedraad (ze groeien bij mij precies liever als er geen draad rond zit...).

Naar het schijnt kunnen ze ook wel wat bitterzout verdragen in het voorjaar voor een frisgroene kleur (tip vanuit "De Leie"), dit ga ik ook de eerste keer uitproberen in 2017.

Succes nog met de nieuwe aanwinsten!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 7 jaren 10 maanden geleden #58416

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172

BartDeVliegher schreef : Wel nogal drastisch hé Tom, allemaal niet-loofbomen ;) :whistle: .

Ik zie er wel (vanop foto) een (half-)cascade in, hij doet mij ook wel wat denken aan mijn "sabina". Wel kan ik ook nog meegeven dat jeneverbessen sterke bomen zijn en dus wel wat kunnen verdragen, ze zien graag de zon en zijn niet zo heel graag bedraad (ze groeien bij mij precies liever als er geen draad rond zit...).

Naar het schijnt kunnen ze ook wel wat bitterzout verdragen in het voorjaar voor een frisgroene kleur (tip vanuit "De Leie"), dit ga ik ook de eerste keer uitproberen in 2017.

Succes nog met de nieuwe aanwinsten!

Tja, kben geëvolueerd zeker :P

Bitterzout heb ik dit jaar regelmatig gegeven aan al mijn bomen.

Cascades ben ik niet direct geen fan van, maar ja, msh verander ik wel van gedacht. :)
Eerst even de meester aan het woord laten, we zien dan wel welke kant het opgaat.

Bedankt!

Juniperus 7 jaren 10 maanden geleden #58434

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

BartDeVliegher schreef : Naar het schijnt kunnen ze ook wel wat bitterzout verdragen in het voorjaar voor een frisgroene kleur (tip vanuit "De Leie"), dit ga ik ook de eerste keer uitproberen in 2017.

Met mate he!

Tom, je bent lekker aan het investeren in lesmateriaal. Dat gaat nog wel pijn doen aan de vingers!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher, Tom Haest

Juniperus 7 jaren 10 maanden geleden #58438

• Tom Haest
  • Platinum Member
  • Platinum Member

leatherback schreef :

BartDeVliegher schreef : Naar het schijnt kunnen ze ook wel wat bitterzout verdragen in het voorjaar voor een frisgroene kleur (tip vanuit "De Leie"), dit ga ik ook de eerste keer uitproberen in 2017.

Met mate he!

Tom, je bent lekker aan het investeren in lesmateriaal. Dat gaat nog wel pijn doen aan de vingers!

Ik geef maar een lepeltje of 2 op een paar liter water.
Zo nu en dan eens. Ik ben nog wat aan de bange kant qua bemesten, dat ik teveel zou geven.
Die pijn heb ik er wel voor over :)

Juniperus 7 jaren 10 maanden geleden #58712

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
Mijn eerste gedachte was ook Sabina
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Juniperus 7 jaren 10 maanden geleden #58722

• Tom Haest
  • Platinum Member
  • Platinum Member
En waaraan denk je dat te kunnen opmaken?
Dan kan ik een kijken naar de kenmerken of het klopt.

Juniperus 7 jaren 10 maanden geleden #58727

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Tom Haest schreef : En waaraan denk je dat te kunnen opmaken?

Ik zou gewoon de plant generiek verzorgen als een J. chinensis.

Waar komt de boom oorspronkelijk vandaan? Uit een tuin? De groeiwijze van het loof doet denken aan een plant welke ik een poos geleden heb gekregen, bron: Tuinplant, www.bonsaiempire.nl/forum/bonsai-cafe/12934-oops-i-did-it-again

Wat ik zo op de foto zie, is deze niet sterk genoeg nu om mee aan het werk te gaan. Er lijkt (!) er veel vergeeld loof / dode punten in te zitten, als ik de foto's zo zie. Ook omdat er veel dode takjes op de grond liggen. Maar wellicht is het gelige gewoon de winterkleuring. Als je de plant goed gezon aan de groei hebt van het zomer is waarschijnlijk identificatie door een clublid moeiteloos.

Juniperus 7 jaren 10 maanden geleden #58731

• Tom Haest
  • Platinum Member
  • Platinum Member

leatherback schreef :

Tom Haest schreef : En waaraan denk je dat te kunnen opmaken?

Ik zou gewoon de plant generiek verzorgen als een J. chinensis.

Waar komt de boom oorspronkelijk vandaan? Uit een tuin? De groeiwijze van het loof doet denken aan een plant welke ik een poos geleden heb gekregen, bron: Tuinplant, www.bonsaiempire.nl/forum/bonsai-cafe/12934-oops-i-did-it-again

Wat ik zo op de foto zie, is deze niet sterk genoeg nu om mee aan het werk te gaan. Er lijkt (!) er veel vergeeld loof / dode punten in te zitten, als ik de foto's zo zie. Ook omdat er veel dode takjes op de grond liggen. Maar wellicht is het gelige gewoon de winterkleuring. Als je de plant goed gezon aan de groei hebt van het zomer is waarschijnlijk identificatie door een clublid moeiteloos.

Denk wel dat hij verpot moet worden. Staat ook redelijk nat.
De pot zit vol wortels. Msh helpt verpotten wel om hem goed aan het groeien te krijgen?
Het loof is inderdaad wat geelachtig.
voor hetgeen deze koste kon ik hem niet laten staan. :)
We zullen zien wat ze in de lessen erover zeggen.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

Juniperus 7 jaren 10 maanden geleden #58736

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ik ben een groot fan van bomen verpotten zodra het kan. Maar.. Ook geleerd dat zwakke bomen vaak slecht reageren op verpotten. Lastige. Ik denk dat ik deze eerst sterker zou willen hebben voor ik zou verpotten. Misschien eerst afschermen voor de regen. Een beetje mest geven als het mooi warmer weer wordt, en kijken of in het voorjaar de kleur beter is, en de boom wil groeien?

Groeipunten aan het loof = wortelactiviteit. Ontbreken van groei aan het loof + wortelsnoei lijkt mij lastig voor de boom om wat mee te kunnen?

Juniperus 7 jaren 10 maanden geleden #58737

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Ik heb afgelopen voorjaar een juniperus vermoedelijk squamata gekocht in niet al te beste staat verkeerd substraat en verwaarloosd

ik heb deze in april verpot uit noodzaak ik heb het grootste gedeelte oude grond verwijderd en een deel wat direct onder de stam zat laten zitten deze is veel vooruit gegaan kwa gezondheid misschien heb je er wat aan :

www.bonsaiempire.nl/forum/boom-besprekin...om-juniperus?start=0

Inloggen Registreren