Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

is een oude stok druif een bonsai? 8 jaren 4 maanden geleden #52820

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Ik heb het vruchtdragen van de druif niet goed overgebracht.

Druiven dragen vruchten op (nieuwe) scheuten van takken die vorig jaar gegroeid zijn. (Wat Fredb en LB al aangaven)
Door 's winters steeds te snoeien na een paar ogen van een tak die in vorig groeiseizoen groeide wordt de zijtak van de hoofdstam steeds langer: het spoor. Als dat te lang wordt snoeit men die helemaal en begint opnieuw met een jonge tak van de oude hoofdstam. Die zal (het eerste jaar) geen druiven dragen. De zijtakken het jaar nadien wel enz.
Dit bedoelde ik aan Hercules en anderen die met een druif willen beginnen te zeggen: Om dit alles in een bonsai toe te passen is wel wat ervaring en inzicht vereist. Want normaal snoeit men niet zomaar een gevormde tak of een belangrijk deel ervan weg. Nochtans is dat nodig om een bonsai compact te houden. Mijns inziens kan men zich beter beperken tot een paar trossen. Zodat men de andere takken in model kan houden. Het volgende jaar laat men enkele andere takken vrucht dragen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

is een oude stok druif een bonsai? 8 jaren 4 maanden geleden #52834

• hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 56
Dank Ivan voor je goede raad.
En natuurlijk zal dit nooit een bonsai worden,daarvoor groeien de takken gewoon te snel.Maar inderdaad u heeft zeker gelijk.Ik heb nu met de zomersnoei en straks de wintersnoei ,rekening mee te houden met een tros per vrucht tak.
Dank voor uw advies

is een oude stok druif een bonsai? 8 jaren 4 maanden geleden #52835

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
foto aan kweken gestel takken

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

is een oude stok druif een bonsai? 8 jaren 4 maanden geleden #52845

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

hercules schreef : En natuurlijk zal dit nooit een bonsai worden,daarvoor groeien de takken gewoon te snel.

Ik weet niet of dat per se zo is. Ze vertakken heel betrouwbaar na snoei van lange takken. En als je aan de basis van de groene takken kijkt, zie je dat de eerste 2 of 3 knoppen heel dicht op elkaar zitten. Je kan dus best een goed takstelsel buwen. Echter, het exemplaar dat je daar hebt, is niet overdreven goed als basis voor bonsai. De stam is gewoon te recht, en de top is veel dikker dan de basis, voor zover ik kan zien.

is een oude stok druif een bonsai? 8 jaren 4 maanden geleden #52852

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Bovenaan marcotteren en daar het beste uithalen?
En meer onderaan beginnen met een nieuw'spoor' dat door gerichte snoei een harmonisch verloop heeft? En de lange stam dan inkorten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

is een oude stok druif een bonsai? 8 jaren 4 maanden geleden #52854

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
ja dat klopt. Waarschijnlijk is het gewoon een produktie druif geweest in kas of mischien een buiten druif.Omdat de afgezaagde sporen daartoe wijzen.Oorspronkelijk was ie langer gezien de zaagsporen en ook heeft ie takken aan de zijkant gehad. en ach het was een koopje en hij is best leuk en sterk.Ik kijk wel heb niet echt veel opties met deze jongen

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren