Heb je een foto van voor je gesnoeid hebt? Bedraden gebeurd met een soort ijzerdraad (koper, aluminium) Maar die is nogal duur, ik zou het geld die je had vrijgemaakt voor een boompje voorlopig nog wat sparen. Dit boompje vraagt nog niet om bedrading. Maar een van de investeringen waar je praktisch niet rond kunt bij bonsai is ijzerdraad. Voor gereedschap heb je helemaal niet zoveel nodig om te beginnen. Iedere hobby kost wat geld, maar je hoeft ook geen dure en speciale tangen,... Er zijn altijd wel wat gratis/goedkope alternatieven
Ik heb deze soort niet, maar kan je wel één ding meegeven: les 1 is je boompjes in leven houden
Je moet ook veel geduld gaan uitoefenen, als je begint met bonsai is je enthousiasme groot en is het soms moeilijk om je bomen "met rust" te laten. Er zijn perioden waar je er dan wel moet aan werken! Ook kan je als je een nieuwe boom koopt eerst eens een jaartje kijken hoe die groeit, of op advies van iemand hier aan de slag.
Ik ken niks over deze boomsoort, wat weet jij er al van? Informatie is de sleutel voor het onderhoud van je boom. Je kan veel opzoeken maar niet alles op het internet is waar. Daarom moet je ook gaan kijken naar de bron van je informatie. Als je gaat twijfelen dan vraag je het hier even.
En met informatie alleen ben je niks, de handelingen leer je met de jaren! Er zitten hier enkele mensen met vele jaren ervaring op het forum waar ik erg naar opkijk hoe ze mooie bomen vormen. Zoals ik het hier al vaker zei: "niemand leert piano spelen door een boek te lezen"
Ik heb je niet veel verder geholpen met je boompje, maar wens je alvast succes ermee. Ik hoop toch je hier en daar wat bij gebracht te hebben.