natuurlijk is smaak ook persoonlijk.
ikzelf heb een nyohozan in een licht grijze,blauwachtige pot staan, heel mooi in bloei en intressant zonder bloei.
heb er ook ene paar in een donkerblauwe pot staan.
heb er ook 1 gehad in een rood/bruine ongeglazuurde pot.
persoonlijk ga ik voor satsuki met hele lichte kleuren liever voor een donkere pot, gewoon omdat het een mooi contrast geeft tijdens de bloei. en na de bloei is er ook niks mis mee.
om een voorbeeld te geven.
deze nikko staat in een veel te hoge pot, wat mijn rug en vooral zijn stam niet ten goede komt.
het is echt een grote boom met dikke stam en de pot verdoezelt dat wat.
de keur is mooi, maar niet voor die boom, de bloemen zijn te licht en dat steekt niet af tegen de pot. dus voor deze ga ik liever voor een elegante rechthoekige ongeglazuurde om de bloei en de stam te benadrukken. voorlopig zal eht een goedkope japanse pot worden tot ik ergens een voorbeeld gevonden heb van een pot die ik er echt onder wil hebben en deze dan ook kan laten maken.
onder mijn beurgerianum stond een antieke japanse pot.hele dure pot, maar in blad was het eenheidsworst.veel mensen zullen dit goed vinden en mooi, maar voor mij komt de boom in blad niet tot zijn recht.
voor deze boom wil ik een pot laten maken, in dezelfde kleur als waar de nikko nu in staat.
maar deze staat nu in opbouw fase met enten en wortel enten dus voorlopig in een houten kist.
het is en blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak en budget. ik heb veel geld over voor ene pot, maar enkel en allen als d boom er klaar voor is. maar dat is voor mij persoonlijk