Verpotten zou nu kunnen. Neem dan een wijdere, ondiepere pot en een goed drainerend grondmengsel. Het zijn gulzige veelvraten dus flink water en mest en licht.
Ik gebruik eigenlijk weinig draad op ligusters, maar ik snoei iedere keer heel hard terug. Het mooiste vind ik als iedere internode een snoeiplek is als je begrijpt wat ik bedoel. Dan krijg je ruwe kromme,grillige, knobbelige takken En als de snoeiwonden dichtgroeien, wordt het nog mooier. Wat dat betreft vind ik dat Graham Potter een shortcut neemt door langere scheuten te bedraden. Dat is echt minder mooi. Maar ja, hij moet ze verkopen natuurlijk en liefst een beetje snel
Als je nog in de opbouw zit, zou ik in het voorjaar 1 keer snoeien en dan de rest van het jaar laten doorschieten. Als je goed water geeft en mest, kan hij scheuten van wel een meter maken. Ook goed voor je wortelgestel. En dan volgend voorjaar terugsnoeien tot 1 of 2 cm... streng zijn!
Dan poppen er overal knoppen uit en kies je degene die in de juiste richting groeien. Draad gebruik je dan alleen als je er met snoeien niet komt.
Als je dan primaire en secundaire takken zo gebouwd hebt, kun je vaker gaan snoeien. Ligusters kunnen 2 tot 3 nieuwe scheuten maken per jaar maken na snoei dus fijne vertakking maken is een fluitje van een cent!