Onderwerp:

Re: ruwe berk en fraxinus stekken 12 jaren 4 maanden geleden #10468

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
En je fraxinussen gaan ook dood als je niet uitkijkt. Je moet als je bomen stekt, de planten HEEL lang met rust laten. Mijn fraxinus heb ik 'voor de grap' vorig najaar in de grond gestoken. Hij loopt prima uit. Toch ga ik pas van het winter overwegen hem te lichten. Door de stek uit de grond te nemen verbreek je de verbinding die de plant heeft met de grond, en ook de toevoer van water. Stekken is zeer tricky omdat de plant een tijd geen water binnen krijgt.

De witte rand onderaan de stek is callus, een wondweefsel wat vooraf gaan aan de daadwerkelijke wortelvorming. Door ze nu uit de grond te halen verstoor je het delicate evenwicht dat de stek heeft gevonden tussen wateropname door de bast en de toevoer van water in de bodem. Als je stekken in dit stadium uit de grond neemt, of zelfs beweegt, dan is de kans groot dat de stek over een week of 2 dood is.

Stekken van berken kan prima, maar je moet stekken nemen van jonge takken, dus die nog niet verhout zijn, je moet stekpoeder gebruiken en er voor zorgen dat je 100% luchtvochtigheid houdt. Kwekers doen dit dmv een mist installatie. Zelf kan het bv via een zaaikasje. Zaaien gaat overigens eenvoudiger. Gewoon in het najaar zaad plukken als het bruin is, koel bewaren (bv in de koelkast, of in de garage) en in het vroege voorjaar (maart) in beschermde plek (vogels vinden de zaden leekker) uitzaaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: ruwe berk en fraxinus stekken 12 jaren 4 maanden geleden #10482

• GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 146
bedankt weer voor je wijsheid leatherback ik de stek die ik uit de grond had gehaald is niet zo erg als die dood zou gaan die andere is beter kwa vorm en lengte maar ik zal ze in de schaduw zetten en veders met rust laten ik heb vanmorgen trouwens nog 3 berken stekken genomen van de betula pendula treur berk heb er 2 in een potje met aarde gedaan 2 sate prikkers erbij en een boterham zakje erover heen gedaan en een heb ik in een glas met water gedaan hier in me kamer ik las gisteren dat dat ook kon als je de stekken maar in vroege zomer nam ik maak morgen wel foto's nu een beetje laat :P

Re: ruwe berk en fraxinus stekken 12 jaren 4 maanden geleden #10505

• GiovanniKooreman
  • Platinum Member
  • Platinum Member
foto's van de berken stekken die ik gisteren heb gevonden heb ze op 2 manieren gedaan beiden manieren staan op de foto kijken wat het word word het niks nouja das dan jammer ;)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Paule

Re: ruwe berk en fraxinus stekken 12 jaren 4 maanden geleden #10738

• GiovanniKooreman
  • Platinum Member
  • Platinum Member
de fraxinus stekken zijn inderdaad aand verschrompelen en de berk stek in een glaze flesje is dood alleen de 2 berken stekken in het potje met het plastic zakje erover heen leven nog vraag me alleen wel af hoelang de beworteling kan duren als iemand dat toevalig weet let me now gr bonsai1.2

Re: ruwe berk en fraxinus stekken 12 jaren 4 maanden geleden #10944

• GiovanniKooreman
  • Platinum Member
  • Platinum Member
ik kijk over 6 tot 8 weken wat er van gekomen is en anders nog langer laten staan maar ik ga zeker van de herfst de eerste beste berk die ik tegen kom kaal plukken als er zaad aan hangt :P gr bonsai1.2

Re: ruwe berk en fraxinus stekken 12 jaren 3 maanden geleden #11459

• GiovanniKooreman
  • Platinum Member
  • Platinum Member
de berken in het plastic bekertje zijn ook dood gegaan. Waarschijnlijk door schimmel want ik zag witte pluisjes op de takjes en de grond. Ik wil de fraxinus toch weer proberen. zal een tak van 10 cm in de grond porren en kijken of dat gaat werken net als bij letherback. gr bonsai1.2 :)

Re: ruwe berk en fraxinus stekken 12 jaren 3 maanden geleden #11475

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Hoi,

Als mijn fraxinus het overleefd, mag je m wel hebben. Ik weet niet waar je woont, maar dat krijgen we wel voor elkaar denk ik. Maar.. Dan moethioj de zomer wel overleven. Ik heb een fraxinus zaailing van 4 jaar oud, welke ik door wil ontwikkelen. Dus de stek van deze winter heb ik niet nodig. Hij is nog steeds vol in het groen, dus ik denk dat het wortelen gelukt is.

Ik heb net voor de grap ook wat berkjes gestekt, en in een hoek van de tuin onder plastic gezet. Ewens kijken of dat mij wel lukt. Daarnaast heb ik de zaden van 10 katjes gezaaid in een potje, en deze ingegraven in de tuin. Mochten die en masse opkomen, dit danwel volgend jaar, dan kan jedaar ook wat van krijgen.

Re: ruwe berk en fraxinus stekken 12 jaren 3 maanden geleden #11491

• GiovanniKooreman
  • Platinum Member
  • Platinum Member
ik woon in leiden vlak bij den haag ligt dat, en jij woond in duitsland heb ik begrepen. Dat is een aardig eind van elkaar vandaan. mijn vader kan aan 2 jonge berk zaailingen komen en een grotere berk van bijna een meter had tie het over. Die zal die wel van de herft rond steken dus van de berken komt wel goed denk ik :) gr bonsai1.2 PS: als het mogelijk is zou ik de fraxinus stek best willen over nemen ;) :)

Re: ruwe berk en fraxinus stekken 12 jaren 3 maanden geleden #11511

• bonsly
  • bonsly's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 22
Bij mij int dorp groeien de fraxinus bomen overal tussen de heggen en gemeente hegjes.
Ik heb er zelf ook 2.
Hoe is dat elders in het land? Lijkt me makkelijker een zaailing van een jaar of 2 uit te graven dan stekken.

Re: ruwe berk en fraxinus stekken 12 jaren 3 maanden geleden #11515

• GiovanniKooreman
  • Platinum Member
  • Platinum Member
hier staan ze ook vol op voor de gemeente is het net onkruid zoveel :P

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts