Heb goeie ervaringen met die site, ze praten over een kiempercentage van 15% bij een seqouoia ik heb hier VEEL meer uit gehaald.
Omdat ik voor het eerst zaden op de grond legde dacht ik die moeten kost wat kost vochtig blijven
Zo ging ik te werk: (en dit kan je nu doen): Zaden 48 uur in water op de verwarming. Water tussendoor ongeveer om de 12 uur verversen (met lauw water). Zaden in een bakje met drainage gaten ! OP ! zaai en stekgrond gemengd met perliet leggen. Dan in een afgesloten kweekbakje ook op de verwarming (luchtvochtigheid zo hoog mogelijk houden bij mij was dat 90%) Zorg dat ze op een plaats staan met wat licht dit hebben ze nodig om te kiemen. Regelmatig de kweekbak binnenin opkuisen. VEEL op de zaden spuiten met een plantenspuit tot het water door de drainagegaten druipt, echt druipt (dit houdt de boel nat maar voorkomt schimmels). Gewoon in gedacht houden: oud water mag niet lang blijven staan. Ik ging bijna elke dag gaan sproeien. De na verzorging kan ik helaas niet veel over zeggen. Maar hou ze alvast uit de wind in de winter zou zelfs durven zeggen in de koude kas in de winter het eerste jaar. Ik heb 1 gezonde 1 verloren, en twee die wat sputteren maar er lijken door te komen. En eentje weg gegeven aan een maat die het ook goed doet (maar die stond in kas in de winter)
De juniperuszaden ontkiemen onregelmatig bij 7 a 10 graden het zijn ook lichtkiemers. Ik heb hier helaas geen effectieve manier voor. Dit doe ik op geluk. Ik heb 3 juniperussen van 20 zaden
Wel allemaal kerngezond!