Matje schreef : Tegen zonlicht staan ze hier wel beschut, regen en wind is een ander verhaal.
Wordt aan gewerkt........
maar als de plantjes het niet overleven hebben we op den duur wel een aardige (goedkope) schalen verzameling.
omdat ik al zover gelezen heb dat loofbomen (iets) makkelijker zijn, vergevingsgezinder en sneller groeien.
Hoi,
3 zaken uit je bericht wil ik even op reageren:
- je bomen (en stekken) beschermen tegen wind en regen is belangrijker dan tegen de zon. Niet de hele dag in volle zon uiteraard, maar als ze wel de hele dag in de harde wind en regen staan, kan funest zijn.
- ja, zo kun je wel een grote collectie schalen verkrijgen, maar erg mooi zijn die tuincentrum schalen niet echt. Als je eenmaal langer bezig bent met bonsai, wil je toch liever de wat mooiere japanse schalen en zul je al deze "standaard" schalen liever weg doen, blijkt uit ervaring van velen. Bovendien zijn bijna al die potten helemaal gelijk, meestal blauw of creme kleurig, dus dan heb je 10 schalen die exact hetzelfde zijn.
- daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik merk juist dat coniferen (juniperus bijv.) alhoewel ze wel trager groeien, maar dat die veel meer aankunnen (snoeien, bedraden, vormen etc) in 1 keer, dan de meeste loofbomen. Ook zien coniferen er ondanks de trage groei, wel sneller uit als een "volwassen" boom in een pot, een bonsai.
Bij loofbomen duurt dat toch minimaal enkele jaren voordat de takkenstructuur en de stam etc een wat ouder uiterlijk vertonen.
Nogmaals, dit zijn MIJN bevindingen, en zeg niet dat alles zo moet en iets anders niet kan, ik vertel enkel mijn persoonlijke ervaringen.
iedereen kan en mag doen wat ie zelf wil, ik probeer mensen alleen voor teleurstellingen (de alle beginners ondervinden) te beschermen door mijn ervaringen te delen.