kittyvlekkie schreef : de pseudolarix vind ik toch echt wel 24 euro waard en ik zag heel wat dennetjes van 54 euro die ingesneden waren, mijn pseudolarix is ook ingesneden maar is al bijna genezen. ik ben meer dan tevreden.
Het staat natuurlijk iedereen vrij om te bepalen hoeveel hij/zij over heeft voor een bepaald boompje. En zoals eigenlijk met alles, kan een voorwerp voor de één een andere waarde hebben dan voor de ander. Dit komt omdat iedereen zijn/haar eigen criteria stelt waaraan hij/zij vind dat iets moet voldoen. Bovendien kunnen er ook nog emotionele of sentimentele waarden gelden.
Ik weet daarom vrijwel zeker dat ik bomen anders beoordeel dan jij. Het belangrijkste criterium dat ik eigenlijk altijd stel aan een boom is: Kan dit boompje nog verbeteren? En nog belangrijker, Is dit boompje in staat mee te blijven groeien met mijn persoonlijke niveau? Ik zou het namelijk zonde vinden als ik nu een boompje koop dat ik nu heel leuk vind en er na een jaar achter kom dat ik het eigenlijk toch helemaal niets vind. Bovendien verdient een boom, goed of slecht dat ook niet. Die boom kan er namelijk helemaal niets aan doen dat hij is wat hij is.
Als ik naar de boompjes kijk die lodder heeft staan onder de 100,- dan zie ik bomen die in eerste instantie heel leuk zijn gestileerd. Maar voldoen deze aan mijn criterium? Het antwoord daarop is nee. Als ik naar deze boompjes kijk, dan heb ik het gevoel dat de kweker er reeds het maximale uit heeft gehaald dat er in zit. De bomen zijn niet meer vatbaar voor verbetering. Overigens heb ik dat niet alleen bij de bomen onder de 100,- , maar bij vrijwel alle bomen die bij lodder staan. (Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is, of dat jouw larix in hetzelfde straatje valt. Het zou net zo goed kunnen zijn dat ik gewoon met mijn neus kijk)
Maar hoe weet ik dan of een boompje nog vatbaar is voor verbetering? Om dit te bepalen kijk ik eigenlijk helemaal niet naar hoe het loof gestileerd is. Ik kijk als eerste naar de nebari, vervolgens naar de stam en stamverloop, vervolgens naar de primaire takaanzet. Dit zijn de drie onderdelen van de boom die goed moeten zijn als ik een boom koop. De rest doet er niet toe.
Bomen die aan die 3 voorwaarden voldoen vind je zoals Dea al zei, veel eerder bij een tuincentrum/kwekerij dan bij lodder voor veel minder geld.