Om planten uit de eigendom van iemand anders te halen heb je steeds toelating nodig.
Vraag het gewoon aan de eigenaar.
Ik woon langs de ene kant tegen een natuurgebied en de andere kant en zeer groot bos. Jaarlijks worden daar duizenden bomen gekapt. Op de vrijgekomen ruimtes wordt daar dan nieuwe aanplant gedaan, die je zeker met rust moet laten, maar, door het vrijgekomen licht schieten talrijke zaden wortel. Een echte overvloed aan bomen en de ene verdringt de andere. Jaarlijks haal ik kleine en grotere bomen uit het bos, STEEDS met toelating van de boswachter die werkt in opdracht van Waters en Bossen. Ik contacteer steeds de hoofdverantwoordelijke die me dan doorverwijst naar de verantwoordelijke voor de betrokken percelen. Indien hij niet persoonlijk aanwezig kan zijn, dan heb ik steeds zijn GSM nr voor als er problemen zouden zijn. Op voorhand markeer ik wel de bomen die ik wil uithalen en paar weken op voorhand en verwittig hem hiervan. Voor de eerste maal dit jaar moeten betalen voor beuken, maar dit waren dan ook uitzonderlijke exemplaren van 50 à 75 jaar en niet hoger dan 120 cm. Geld gestort op een speciale rekening via de gemeente. Ben verleden jaar eveneens met vrienden larixen gaan halen uit een prvébos, ook met toestemming. Wees correct, wees hoffelijk en laat geen rotzooi of kuilen achter. Nog nooit een nee gehad of negatieve opmerkingen.,