Nou, als het gezeur, het afgeven, het vliegen afvangen en dergelijke zich voortaan beperkt tot dít draadje, dan zeg ik: hulde & chapeau.
Ben zelf een erg enthousiaste beginner. Lees half internet en ook dit forum heb ik bijna wel gelezen. Uren en uren, w-e-k-e-n YouTube ( erg gecharmeerd van Nigel Saunders, maar dat terzijde). Maar ik schrik soms van sommigen hier en vooral ook elders op internet. Het lijken soms wel de Hoekse en Kabeljauwse Twisten. Nu ken ik niemand persoonlijk, weet ook niet wie er schuilen achter de aliassen, maar het valt wel op sommigen alleen maar wil pochen met hun kennis, zonder deze te delen. Minachting naar anderen en beginners. Verwijten. Verdachtmakingen. Bah. Gisteren kwam ik op een site, iets van bonsaipraatje, column, of zoiets. Twijfel niet aan kennis en ervaring, maar wat een taal, op de man spelen, geen enkel begrip of geduld met iemand die tegenspreekt. In mijn bescheiden ogen niet bepaald een uitnodiging om je als beginner in dit wereldje te mengen. En dat is jammer, vind ik.
Nee, boomliefhebbers, ik vind het niet bepaald fraai allemaal. Nodigt ook niet echt uit om als beginner mee te doen. Je kijkt wel mooi uit om je eerste bescheiden pogingen te laten zien. Of je wordt afgemaakt omdat het geen topstuk is, of je topic wordt binnen 3 reacties gekaapt omdat er weer een vete moet worden uitgevochten.
Een positief forum, met ruimte voor alle beginners om ook eens hun eerste prutswerk te laten zien. Gewoon, omdat het leuk is om over natuur en boompjes te bomen. Misschien keer kritisch maar bemoedigend commentaar. Ik zoek een forum om te lezen, te genieten van andermans bomen, ervaring en verhalen. Gewoon een beetje over onze hobby kletsen. Thuis wordt ze er namelijk best snel moe van...herkenbaar?
We hebben allemaal al een mooie afwijking, weinig mensen raken in vervoering van een bonsaibosje, het is maar hobby, het is maar je achtertuin, het is maar om te genieten van alles dat groeit, soms bloeit. Natuurlijk zijn er kapitale bomen, is er historie, zijn er duur betaalde profs.
Er spelen een paar mensen in de Champions Legue. De meesten hebben lol op een trapveldje of bij de plaatselijke bal-op-het-dak. Enige mate van relativeren kan geen kwaad denk ik. En als op fora e.d. zelfs commerciële gevechten worden gehouden, dan mogen de deelnemers daaraan wel eens even een zen-momentje van bezinning inlassen. Maar goed, ik ben zo'n beginner met boek- en internetkennis, amper ervaring, niets moois om te laten zien en ik ken niemand hier. Maar als ik dan toch lid ben van dit forum, dan zal ik maar eens mijn reactie op dit onderwerp geven. Excuses wie ik heb beledig, uitgestoken hand maar vooral: kom op mannen/vrouwen, knip, bedraad en snoei maar maak elkaar het leven niet zuur.