wanneer je moet verpotten is altijd verschillend en niet echt een vast gegeven....
1: is de boom vitaal en gezond ? ( een verzwakte boom niet verpotten tenzij het een probleem is dat voortkomt uit een probleem met het substraat)
2: is de pot echt volledig gevuld met wortels ?
3: heb je recent zware ingrepen uitgevoerd aan de boom ? bij een pinus bijvoorbeeld word aangeraden een zware ingreep per jaar te doen heb je deze dus recentelijk bedraad en gevormd kun je de verpotting dus beter een jaar uitstellen.
4: zijn er problemen met het huidige substraat?
Aangezien het een loofboom is en hij al drie jaar in de pot staat vermoed ik dat de pot inmiddels wel al lekker gevuld zal zijn met wortels.
kijk van het voorjaar even of je hem voorzichtig uit de pot kan halen om te zien of de pot echt compleet gevuld is met wortels, is dit het geval kun je gaan verpotten.
je kunt dan eventueel ervoor kiezen de boom iets dieper op te potten zodat de er dan mogelijk wortels vormen op de plek wat nu bovengronds is en je zo toch de wortelvoet nog wat kunt verbeteren door later dan de wortels terug te snoeien tot dit punt en zo ook mooie tapse, vertakte en iets radialer verspreidere wortels aan de nebari te krijgen.
een ander verbeter punt wat je als doel zou kunnen stellen is de takopbouw.
veel van de takken zijn nu vrij lang en over de gehele lengte dezelfde dikte, je kunt er dus voor kiezen deze tot een bepaalde aftakking terug te snoeien om zo wat meer tapsheid/beweging in de primaire takken te verkrijgen en aangezien het een olm is vermoed ik dat dat best snel zal gaan omdat de soort een harde groeier is (tenminste hier in mijn tuin groeien ze als kool)