TamasBonsai schreef : Marco heb je link gelezen.
Als je kijkt bij het najaar dan zie je dat je de dode takken eruit kan halen en de gele/ oude naalden.
Dus kan er naar gaan kijken of er wat aan gesleuteld kan worden.
Dode takken kunnen er sowieso uit. Naalden verwijderen moet je alleen doen als je daarmee in zinnig doel hebt. Onthou dat naalden suikerfabriekjes zijn waardoor een den energie krijgt. Als je die weg haalt dan verwijder je dus ook een hoop groeikracht.
ga er niet vanuit dat al je bomen op dit forum staan/
Bijna allemaal, maar dan spreek ik voor mezelf..
Ook vind ik dat jullie rustiger moeten omgaan met beginners en help ze waar nodig is! Ook kunnen we wel wat respect voller met elkaar omgaan zonder dat we elkaar de heletijd gaan verbeteren en naar andere berichten op het forum sturen( elke boom is anders dus je kunt moeilijk iemand naar een ander bericht) je kunt daarin wel zeggen dat het een soort gelijk probleem of iets anders bij iemand anders staat.[/quote]
Of je nu beginner bent of beginner af, de voorwaarden om een goede bonsai te creeëren zijn dezelfde. Regelmatig komen er hier planten voorbij die aan geen van die voorwaarden voldoet. Dat wordt meestal ook duidelijk gemaakt. Die basisvoorwaarden waarover ik het heb, kunnen vrij gemakkelijk gevonden worden op dit forum of elders. Soms is het antwoord wat gegeven wordt gewoon niet wat gewenst is voor diegene die de vraag stelt. So be it.. Dit heeft niks te maken met respect.