Ik vind dit altijd een lastige. Maar heb wel een paar ideeen..:
- Als je het nu doet, krijgt de nieuwe top een enorme lading energie in het voorjaar, en zal snel opschieten. Voordeel: Snelle diktegroei. Nadeel: Grote internoden.
- Als je het doet nadat het blad afgehard is in het voorjaar, loopt de boom langzamer uit. Nadeel: Je hebt wellicht een jaam meer nodig om op hetzelfde punt te komen als bij de eerste optie. Voordeel: De internoden zullen dichter op elkaar zitten.
Geheime optie 3. De boom snoeien in combinatie met van het voorjaar uit de grond halen, verpotten, wortelsnoei etc. Daarbij loop je het risico dat de snoeiwond een stuk indroogt/afsterft. Maar je krijgt een betere wortelvoet en kleine internoden. Het gaat echter niet snel.
Ik doe meestal de derde voor bomen tijdens stamontwikkeling.
Terugsnoeien doe ik bij voorkeur op/na het hoogtepunt van de winter, dus eind Feb. Dat gezegd hebbende.. Ik loop ook nu met een snoeischaar op zak. Ik *denk* dat later in de winter terug snoeien minder risico op infecties (Schimmel) en indrogen geeft. Maar ben nog niet 100% overtuigd. Onder andere omdat ik nooit opschrijf wat ik wanneer doe..