Bladsnoei is een techniek die je gebruikt bij bomen die al ver gevorderd zijn richting bonsai. Deze boom is dat nog jaren niet en moet eerst alleen maar hard groeien om een basisstructuur te krijgen.
In dit stadium van de ontwikkeling moet je je concentreren op de wortelvoet en onderstam en tapsheid van de stam. Pas als die "goed" zijn worden de takken belangrijk en pas als die gevorderd zijn wordt het formaat van het blad belangrijk.
Als je in deze fase van de ontwikkeling bladsnoei gaat toepassen belemmer je alleen maar de groei. De bladeren zijn de motor van de boom en hoe meer blad je hebt, hoe harder de boom groeit. En in dit stadium, zoals gezegd, is flinke groei het enige wat telt.
Overigens ben ik het met een eerdere schrijver eens dat deze soort esdoorn, samen met de pseudoplatanus, de minste geschikte esdoorns zijn voor bonsai, terwijl er juist een groot aantal soorten esdoorn zijn die wel geschikt zijn, ook inheems, zoals de campestre. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat die slechte bonsaieigenschappen je zullen blijven achtervolgen en frustreren
Een uitdaging is leuk, maar ik zoek die niet meer in onmogelijke soorten.