Ik doe dingen vaak anders dan de meesten hier of wat er in boekjes wordt geschreven,
Dat gezegd hebbende, hier mij advies om bladverkleining te krijgen (bij soorten die zich daarvoor lenen):
Zorg dat je een betere vertakking krijgt, meer bladeren die hetzelfde opleveren, dus kleinere blaadjes.
Kort gezegd: meer blad = kleiner blad.
daarbij zorgen dat de boom weinig ruimte heeft om te groeien en dus ook het wortelgestel zeer vertakt is.
Kleinere, kortere wortels = kleinere bladeren.
Verder je voeding en water regime hierop aanpassen, weinig / lage N gehalte.
Weinig voeding (stikstof) = weinig / kleinere groei.
Als ik ontblader (bladen afknip) dan doe ik dat selectief: ik knip de grootste bladeren weg en snoei terug tot op een kleine knop. Een kleine knop = klein blad + korte internodiën.
In het verleden heb ik weleens totale bladsnoei gedaan ( weinig ervaring en dat is wat ik las of hoorde) met alle gevolgen van dien: het water en voedingsschema niet aangepast, dus kreeg juist enorm grote bladeren, lange internodiën en een zeer verzwakte boom enkele seizoenen. Het vergt namelijk nogal wat energie om in 1 x al het blad te snoeien.
Nogmaals, di is mijn advies, ik claim niet dat dit DE manier is, enkel hoe ik het doe, ALS ik het doe.
Maar voornamelijk zorg ik voor een betere vertakking en dan krijg je na enkele jaren vanzelf kleinere bladeren zonder dat je boom er teveel onder lijdt.