Dag forumleden,
Ik ben al een tijdje bezig met bonsai nu en lees zo nu en dan iets wat over verzorging, snoei etc.
Mijn voorkeur gaat uit naar coniferen, vooral pinus en larix.
Ik probeer nu mijn pinus sylvestris zo goed mogelijk te laten "backbudden". Voor mijn japanse zwarte den gebruik ik de Ik noem het hier maar even de "ryan neil" methode. (Uitleg hiervan geeft de beste kerel in een filmpje op youtube)
Maar goed terug naar de sylvestris, deze wordt door dezelfde Ryan Neil besproken in deel 2 van het filmpje net genoemd.
Ik noem deze nu dus even "ryan neil sylvestris" waarbij hij claimt dat je veel backbudding krijgt, in ons klimaat, als je de nieuwe knoppen laat uitgroeien tot scheuten en deze vervolgens wat laat afharden en voor de echte zomer begint ze snoeit. Einde lente.
Op internet kom ik ook nog een wat andere metode tegen, deze is volgens mij een beetje de standaard en die gebruikte ik al, ik noem hem hier voor het gemak "karamotto methode" van Hans van Meer, waarbij de nieuwe scheuten worden gesnoeid nog voordat ze echt zijn afgehard. Midden lente.
Nu kom ik ook nog de "harrington methode" van Harry Harrington tegen die in prinicpe de neiwe scheuten laat zitten tot ze zijn afgehard en in tegenstelling tot de ryan neil sylvestris methode snoeit harrington ze pas terug als de zomer eigenlijk over zijn hoogtepunt heen is, dus ergens in augustus.
Alledrie de methode claimen maximale backbudding en ik vroeg me af wat jullie ervaringen hierin zijn.
Een beetje simpele redenatie zou kunnen zijn dat het dus niks uitmaakt aangezien alle drie de heren gezonde mooie bonsai hebben. Maar nogmaals jullie ervaringen redenaties.
Zelf snoeide ze ik altijd in het voorjaar, karamotto methode, die leek mij logisch gezien het feit dat coniferen apicaal dominant zijn en dus ongesnoeid vooral knoppen maken aan het eind en als je de scheuten dus niet snel snoeit je vooral knoppen krijgt op het eind, waarom zou de boom knoppen naar binnen toe aanmaken als je niet snoeit?
Ryan Neil claimt dat gezonde sterke takken aan coniferen backbudden en dat je ze dus daarom later terugsnoeit, maar waarom dan voor de zomer en niet erna zoals harrington....
Ik kan er niet goed bij, er moet eenn logica zijn.