Dag Dea.
Alex en ik wonen in het warme zuidelijker België.
Hier hebben we 's nachts minstens 2° graderen maximum 11° in de dag. Althans dat zijn de voorspellingen van komende week.
Dat ik wortels onder de stam wil is misschien een beetje verkeerd uitgelegd.
Zoals op de foto te zien zijn er enkel wortels aan het uiteinde van de dikkere wortels te vinden. Het is in principe zo dat ik niet wortels onder de stam wil, maar eerder dichter bij de stam.
Net zoals bovengronds met de takken wil je meer vertakking dichter tegen de stam aan en niet alleen vertakking aan het uiteinde.
Nu had ik de intentie van de bonsai in een kleinere schaal te zetten dan die al stond, maar dat ging niet omdat de dikke wortels de in de blauwe pot al van rand tot rand zaten en de fijnere wortels die aan het uiteinde van de dikke wortels ontsproten groeide direct naar beneden toe.
Met de boom nu in een grotere ronde pot te zetten wil ik de komende jaren de wortels zo compact krijgen dat hij in een pot komt die beter past bij de maat van de boom.
Het takkengestel is toch nog niet wat het moet zijn voor een definitief potje dus dat kan ik met gerust hart ook verfijnen in die jaren.
Net nog een foto gemaakt van de Berberis, maar de kwaliteit van de foto is niet super. Misschien later op de dag komt er een mooiere.
Groeten.