Jacob,
Ik denk dat er enige verwarring ontstaat. en tevens dat je het gevoel hebt dat je opmerkingen, het delen van je kennis etc niet gewaardeerd wordt. Dit is geheel onterecht, want ik iig waardeer dit enorm.
Ik denk dat zowel ik, als Kokedama (als ik voor hem mag spreken??) begrijpen wat je bedoelt, en dat we tevens eigenlijk hetzelfde zeggen als wat jij zegt:
In de foto die je laat zien van Noelanders zie je dat deze boom (stewartia?) ook zn laagste takken bijna horizontaal heeft hangen. Pas de kleinere takjes richting het uiteinde van deze laagste takken, en daarnaast ook de hoger gelegen takken gaan pas meer richting de zon gericht staan.
Ik denk dat deze boom jaren geleden in het begin stadium ook zn lagere takken wat naar omlaag bedraad had staan, met het oog op het toekomst beeld dat nu te zien is.
Was dit in het begin niet gebeurd (dus de laagste/dikste takken niet horizontaal gezet) dan had het vandaag de dag zeker niet als een goede en mooie bonsai uitgezien, want dan stonden alle takken nu nog steeds bijna verticaal recht omhoog, en dan was het geen boom maar meer een struik geweest.
Ook worden takken van loofbomen in een vroeg stadium wat horizontaler gezet en uitelkaar om de simpele reden om ook genoeg lucht en licht binnenin de boom te krijgen voor een betere vertakking, een vollere boom te krijgen en voor de algemene gezondheid van de boom.
Ik hoop dat dit verhaal wat duidelijk is, en dat je dit niet als een aanval of als kritiek naar jou gericht opvat, want deze intentie heb ik iig totaal niet.
Ik waarder je bijdragen enorm en hoop dat wij allen dit in de toekomst nog zeker vaker van je kunnen en mogen verwachten.