In een tuincentrum heb ik een Pinus Thunbergii gekocht. Op dit moment is het een "kerstboom" vorm en ben ik van plan om een groot gedeelte van de stam af te zagen, zodat ik vanaf de onderste tak een nieuwe stamlijn kan creeeren. Weet iemand toevallig wanneer je dat het beste kan doen? In december?
ZWARTE DEN (Pinus thunbergii, of tweenaalden den)
Najaar:
o Alle gele naalden verwijderen.
o Alle dode punten en takjes verwijderen.
o Overbodige takken verwijderen.
o Als de boom weinig groen heeft, door het weghalen van de eindtakjes en/of naalden,
worden de slapende ogen geactiveerd.
o Keuze maken of in het voorjaar de uitlopers worden gebroken of gesnoeid (zie voorjaar):
Als breken, dan twee knoppen laten staan aan iedere uitloper. Als er minder
knoppen aan zitten heb je pech gehad. In de sterke zone de sterke knoppen
verwijderen, en in de zwakke zone de zwakke knoppen verwijderen. Als er in de
zwakke zone 1 sterke en 1 zwakke knop zit, dan beide laten staan. In het voorjaar,
als de knoppen zijn uitgelopen, de sterke knop afbreken tot op de lengte van de
zwakke knop.
Als snoeien, dan één knop laten staan.
Bron :
http://members.home.nl/bonsaivereniging.overijssel/PDF/Ernst%20Mollet%20rev%20A.pdf
BonsaiT schreef : In een tuincentrum heb ik een Pinus Thunbergii gekocht. Op dit moment is het een "kerstboom" vorm en ben ik van plan om een groot gedeelte van de stam af te zagen, zodat ik vanaf de onderste tak een nieuwe stamlijn kan creeeren. Weet iemand toevallig wanneer je dat het beste kan doen? In december?
bij een tuincentrum een thunbergii.plaats een foto.mvg adje
mooi,ik heb er in tuincentrum nooit geen gevonden.het snoeien van diverse pinussen doen wij op mijn werk altijd in december,dit ook voor kerst takken .maar dit is in plantsoen,en in het voorjaar weer goede uitloop.mvg adje