Allereerst allemaal hartelijk dank voor jullie antwoorden. Zeer nuttig.
Ben vandaag aan de slag gegaan en heb allereerst al het dode loof en alle dode takken en takjes eruitgehaald, flink klus toch nog.
Daarna heb ik de boom schoongemaakt.
Werd gaandeweg steeds enthousiaster over de boom maar er zit wel een vreemde/lastig constructie in de stam, maar de stam begint mooi dus dat kan wel goedkomen. Ben ook nog kort op zoek geweest naar de wortelvoet maar ik kwam al snel veel haarwortels tegen en ik wil deze boom niet teveel pesten dus heb het daarbijgelaten.
Toen ik de boom in mijn tuin plantte viel me al op hoeveel wortels er nog aanzaten; minder groot dan de boomspiegel dus was vrij kort uitgestoken. Het loof zag er weliswaar dun, maar gezond uit.
@Ivan: voor zover ik kan herinneren geen perenroest, ik weet hoe dat er uit kan zien (helaas). Er zijn twee soorten loof, foto's toegevoegd. Het lijkt mij stressloof en dan het meer brede, normalere loof. De takken die hebben gegroeid zijn extra slap en hangen aan alle kanten weer naar beneden. (deze extra info misschien interessant voor betere soortbepaling?)
@LB: een jaartje (of twee) wachten geen enkel probleem, lage bak ga ik tegen die tijd wel even in elkaar timmeren. Meststoffen voor coniferen met Mycorrhiza ga ik nu sowieso regelen, superplan.
@Chris: Biertje is leeg en boom bijna helemaal opgeschoond.
@LB & Chris: Geef me nog een jaartje en dan zijn jullie meer dan welkom om en pilsje te komen drinken en helpen met vormen, zou ik zeer waarderen! Een jaartje want mijn tuin ziet er niet uit, dan kan ik de boom in zijn nieuwe pot/krat zetten en hoop ik alles op orde te hebben zoals oa eindelijk mijn bonsaitafel af te hebben (heb al het materiaal klaarliggen nu).
Eerste twee fotos zijn dus van het loof.
Andere vnl de stam en hoofdttakken
Laatste samen met zijn mooie buurman de Acer (helaas met lelijke ent) en de vuurdoorn, daarachter een gigantische wilg die elke maand en flinke snoeibeurt krijgt.
Zo, dat was een heel verhaal, maar het was dan ook meer dan leuk, zeker met deze supergoede feedabck.
Thanks, Paul