wes schreef : 2
Bij mij maakt hij gelukkig ook knoppen op plekken zonder naalden. Dit door goed te bemesten.
Ik spreek ook uit eigen ervaring, en tevens uit wat ik uit meerdere workshops en van mentoren heb geleerd.
Goed bemesten leidt bij mijn 2naaldige dennen voor extreem lange naalden. (2-4x zoo groot !!!) Dus dat doe ik niet meer, alleen wanneer de boom nog in de opbouwfase zit. Verder alleen hele lage doseringen N (stikstof) en pas nadat de eerste naalden zijn afgehard.
@Bonsai T:
1. goed plan
2. Je naalden, het loof/groen is de fabriek van de boom. Hier draait hij op. Haal je alle naalden weg, dan kan hij veel minder goed werken. Waarom zou je alle naalden willen afknippen? Wat denk je ermee te bereiken? Ik denk dat je alleen je boom er enorm mee verzwakt en dat hij heel weinig energie heeft om nieuwe knoppen aan te maken, te groeien etc.
3. wanneer ben je van plan dit te doen? als je alleen de oude naalden weghaalt, dan zou je kunnen bedraden en vormen, maar daarna zeker een jaar de boom met rust laten.
-met al dat knippen denk ik dat je enorm veel van de boom vergt, en hij echt zal verzwakken en het nog langer duurt voordat hij goed hersteld. nogmaals, de naalden/het groen is de fabriek. hij heeft het dus nodig om gezond en sterk te zijn.
-dat weet alleen jij. tenzij je een foto post zodat we kunnen zien hoe de vertakking nu is.
-dan verzwak je de boom enorm en jaar achter jaar. werk langzaaaaaaaaaaammmm met dennen..... elke boom heeft af en toe ook rust nodig om zelf zn ding te doen.
Ik heb mei 2012 mijn P.Parv verpot met wortelsnoei. daarna heb ik m alleen maar licht gevoed, bewaterd en wat bescherming in de winter gegeven. verder niets aan/mee gedaan, ook al jeuken mn handen om deze rakker weer te vormen.
Dat gaat pas eind dit jaar gebeuren. dan heeft ie anderhalf jaar rust gehad en is ie flink gezond en in optimale conditie.