wel, omdat het mijn eerste boom was durfde ik dus geen enkel risico te nemen en heb ik mijn ulmus maar niet in de kelder geplaats (zie mijn andere topics) en maar gewoon binnen in de woonkamer gezet. "DOM" hoor ik jullie al zeggen maar ben nu, enkele dagen later, best tevreden over het resultaat.
Vlak voor het ging vriezen werd de boom 1 nacht in de kelder (13.5graden) geplaats waarna hij, de volgende middag, verplaatst werd naar de woonkamer(18-21grdn). Slechts een dag nadien werd de boom eigenhandig verpot. Ik kreeg het advies om een ronde schaal te gebruiken (nu zie ik waarom) maar stelde toen een maanschaal voor. De pot die bestemd was voor deze boom heb ik ditmaal gewoon gebruikt (als trainingspot). Nu valt me op dat deze daadwerkelijk niet bij de boom past.
Dezelfde dag heb ik de boom bedraad met de techniek "SPANNEN"(thnx leatherback) en heb toen twee primaire takken weggesnoeid. Zéér zware gebeurtenissen voor deze boom, dat wist ik op voorhand al. Ook alle wondpasta is verwijderd en het dode hout is verwijderd. Het bedraden heb ik d.m.v. handdoeken gedaan(om ingroei te voorkomen)
Ondanks een gescheurde tak bij het bedraden is hij er nu helemaal door gekomen. Alle takken staan nu in bloei en de boom word stillaan groen.
De boom bij aankoop
de takkenstructuur enkele weken geleden
de (toen) voorlopige bedrading zonder handdoeken,hier is de snoei te zien
De definitieve bedrading (de boom is hier al overgeplant)
De ("trainings")schaal met de boom er in
het linkeraanzicht van de boom (doel v.d meest linkse tak is nog onbepaald)
het vooraanzicht van de boom
achterzijde van de boom
De boom in bloei
graag zou ik ieders mening te horen krijgen, zowel positief als negatief. Zelf ben ik er tevreden over en bovendienn opgelucht dat ie deze zware handelingen doorstaan heeft. Ik kreeg de tip om de takken wat natuurlijk te plaatsen, dit is bij deze gebeurd of vergis ik me? Houd wel rekening dat ik enkel gewerkt heb aan de primaire takken en dus niets veranderd heb aan de secundaire en tertiare. Eventuele adviezen zijn welkom en misschien wel meer als nodig aangezien ik nog nooit eerder les gevolgd heb in bonsai.
Met vriendelijke groet, YACK!
ps.excuses voor de "smartphone kwaltiteit" foto's...