Aan de onderkant van het boompje zittenn hu erg veel knoppen. Als je die allemaal laat uitlopen, wrdt het lastig dit mooi te krijgen. Ik zou alle knoppen, op de sterkste na, weghalen. En ook in het voorjaar de knoppen/uitlopers daar weg blijven halen.
Hoe ik het zelf zou doen:
Om de status van de wortels te contoleren en in de hand te houden, zou je de plant kunnen lichten, en de wortels bijsnoeien tot ze allemaal max 10cm lang zijn. Alle naar beneden gerichte wortels haal je weg, zodat een kransje horizontale wortels over blijft. Plant de plant weer op gelijke diepte. Plaats bv een tegel of een stukje plastic direct onder de wortels (Gat, plastic, plant, aarde) zodat de wortels alleen nog horizontaal kunnen weg groeien.
Ik zou de plant vervolgens afknippen op vlak boven de onderste knoop met knoppenn. Van de knoppen zou ik 2 sterke behouden, welke tegenover gestelde kant op wijzen. De ene wordt de nieuwe hoofdstam. De ander is er alleen om dikte aan de stam te geven. De hoofdstam zou ik gedurende het jaar toppen, om de groei er uit te houden. De offertak laten schieten. De offertak haal je in het najaar weg. Dan zou de stam richting de 3cm aan het gaan moeten zijn. Zo niet, dan niet snoeien, en kan je de boom nog een jaart laten groeien. Het tweede jaar zowieso de gehele plant weer uit de grond om de wortels te bewerken.
Zodra de offertak gesnoeid is, kan je de plant in een trainingsschal gaan zetten. Kastanjes zijn erg top-dominant. In training moet je, vlak voor de knoppen uitlopen, de hoofdknoppen er uitbreken. Dan hou je bij elke top 2 zijknoppen over, welke je laat uitlopen. Eventuele extra knoppen blijf je weg halen.