Rennie schreef : Komt deze uit het bos of heb je hem zelf opgekweekt?
De post heeft toch duidelijk dat dit een gekocht boompje is?
Wat betreft snoeien.. Bedenk eerst wat je als stijl wilt bereiken. Als je de boom te ielig vind (Waar ik me ook wel in kan vinden) voor de hoogte, kan je 2 paden bewandelen: Zwaar snoeien, en een shohin of kleiner maken. OF je kan zeggen: Ik wil juist de stam wat opdikken. In dat geval moet je juist weinig snoeien, niet nijpen ed. maar vooral een of 2 takken alle groei laten hebben die ze willen. bv een tak op 1/3 van beneden, en een op 1/2 van beneden. De rest van de takken wel de kaarsjes nijpen, om het loof bij de stam te houden.
Maar de eerste keuze is: Welke stijl. Daarna: Welke grootte. Dan pa skan je een strategie bepalen.
Wat betreft het snoeien dat je nbu gedaan hebt: Een richtlijn bij het snoeien van bomen is dat je niet meer dan 2 takken bij elkaar hebt zitten, omdat het anders vaak erg gek wordt qua uiterlijk. Dus of een stam + een zijtak op een punt, of een splitsing in 2 takken op een punt. Dus je wilt vooral voorkomen dat er op een punt aan de boom meerdere zijtakken vormen. Op dit moment kan ik in ieder geval op een punt zien dat je een hoofdstam en meer dan 1 zijtak hebt zitten. Dit kan als je een tak wilt laten uitgroeien voor stamverdikking (Zoals boven), maar deze moet je dan tzt wel weg halen.
Dat je te weinig akken zou hebben.. Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb hele mooie pinussen gezien gebaseerd op 3 zijtakken. Het hangt helemaal af van de vorming hierna of dit mooi wordt. En een enkele zijtak kan natuurlijk de hele kroon vormen, als besloiten wordt dat dit een nieuwe top (Lager op de stam) wordt.