de grond die je moet gebruiken heet Kanuma
het is een klei achtige korrel speciaal gebruikt voor Satsuki Azalea Bonsai
meestal wordt de toplaag dan afgedekt met Spaghnum mos. dit mos kan je wel op de meeste bonsai bodems leggen na verpotting, maar gezien de karakteristieken van het mos (wordt redelijk giftig voor je boom na een tijd) verwijder je dit best bij andere soorten na een maandje.. Azalea echter kan heel goed tegen de eigenschappen van het mos en doen het zelf heel goed met de stoffen die vrijkomen..
mijn Azalea staat in pure Kanuma..
Azalea's hebben heel fijne wortels.. als je de boom verpot en de oude grond vantussen de wortels haalt zal je zien dat deze "haarwortels" meteen mee lossen.. daarom hoef je bij Azalea geen echte wortelsnoei meer toe te passen.. ook wel opletten dat je niet TE veel wegneemt..
Wortels van Azalea's gaan nooit echt diep, dus opbouwen van een mooie Nebarie gebeurt redelijk natuurlijk, maar traag? , dus hulp is steeds aangeraden..
Alle loof weg snoeien is echt wel een radicale ingreep en enkel uit te voeren als het echt nodig is..
gewone snoei is: nieuwe groei terugsnoeien tot op 2 à 3 blaadjes.. deze vormen dan tijdens de zomer (augustus voornamelijk, als de boom zen 2de groeiperiode heeft) nieuwe vertakkingen waar dan de bloemknoppen voor het komende jaar opkomen. deze nieuwe groei snoei je dus best niet meer!
takken die je wil laten verdergroeien tot een hoofdtak snoei je niet
je kan ook offertakken laten staan ter verdikking van de stam.. deze snoei je dan in een later stadium weg (zijnde dus enkele jaren / groeiseizoenen later)
Satsuki betekent "vijfde maan", welke overeenkomt met einde Mei.
de jouwe hebben dus reeds gebloemd.
je kan best nu een kleine vormsnoei uitvoeren, maar niet dat alle groen weg is. als je alle groen van een tak gaat snoeien is de kans grooit dat e tak afsterft aangezien er toch geen voedsel meer door moet.. maar dat geld voor alle bomen..
best kan je ook nu Kanuma aanschaffen en je Azalea's daarin zetten.. (vooral gezien de grond waar ze nu in staan redelijk op zen einde lijkt.. maar vanaf augustus zou ik niet meer verpotten aangezien de boom kracht nodig heeft voor het najaar.
de diepe potten waar jouw Azalea's in staan zijn niet iets waar ze veel aan hebben.. in tegendeel.. moest ik van jou zijn zou ik deze zo snel mogelijk verpotten naar bonsai trainingspotten
na verpotting de boom 6 weken in half-schaduw (dus zeker geen zon!) en na die 6 weken goed voederen met Biogold
Azalea's zijn wel goede groeiers als je ze juist verzorgt.. ze zijn ook wel stevig en kunnen wel tegen wat, zoals snoeien, bedraden en verpotten op hetzelfde moment.. zolang je de boom daarna met rust laat.
als je op de site van Marc Flesch kijkt (de link die ik eerder gegeven had) zie je duidelijk hoe een oudere Azalea eruit ziet
btw: de boom die hij daar op die foto's samen met meester Hiromi onder handen neemt had hij mee tijdens zijn workshop.. het is een echt pareltje!
eens een Azalea zo'n niveau bereikt heeft wordt na de bloei gewoon de vorm van de plateau's opnieuw gesnoeid en eventueel enkele takken die men laat doorgroeien indien een plateau verder zijwaards moet uitbreiden..
na de Bloei moet er veel gesnoeid worden, vergis je niet..
alle bloemen moeten verweiderd worden. als deze afgeknipt worden net na de kop gaat de Azalea in het najaar tot 5 vertakkingen maken rond de plaats waar de oude kop stond..
van deze 5 koppen wordt er teruggesnoeid tot er slechts 2 overblijven.. dit MOETEN 2 horizontalen zijn, aangezien deze nadien het plateau uitbreiden..
deze 2 gaan dan op zich het jaar nadien alle 2 een bloem vormen, waarna je dus hetzelfde nogmaals doet (bij alle 2 dus de uitgebloemde kop afsnoeien, waarna tijdens de zomer elk van de 2 opnieuw vertakkingen krijgen en je deze bij alle 2 terugsnoeid tot 2.. en zo elk jaar verder tot de plateau de gewenste grootte heeft)
als deze soort echt je ding lijkt kan je best eens bij Bauwens Bonsai te Laarne (belgië) gaan kijken.. Mark Bauwens is een prominent wat betreft Azalea's in de lage landen en hij heeft regelmatig workshops en bezoek van meesters zoals Hiromi en Kobayashi..
voor de boom van je schoonmoeder.. snoei er zo snel mogelijk de oude bloemkoppen af. net achter de kop..
nuttinge links:
www.mo-yogi.nl/bonsai/Satsuki-snoei.html
satsukimania.net/index.php/tips/pruning/pruning-1.html
www.bonsai4me.com/AdvTech/ATCareCalendarforSatsukiAzalea.htm