Als je dood hout maakt probeer je inderdaad zoveel mogelijk de nerven van de groei te volgen die de boom zelf aangeeft.
Ik ben zelf ook voorstander om zoveel mogelijk te doen met hand gereedschap, maar als je een diepe holte wil, ben je wel genoodzaakt om te frezen.
François gebruikt ook soms de machine om een basis te leggen, en dan werkt hij verder af met hand gereedschap, en daarin volg ik hem helemaal. Frezen doe je voornamelijk als grove voorbereiding.
Verder hangt het ook af van de soort, Taxus en Buxus bvb hebben heel hard hout en daar gebruik ik wel de machine als hulpmiddel, ander heb je altijd een oppervlakkige behandeling. Dat hout bewerkt anders.
Ik ben het ook met je eens Marco, dat sommige er nog te kunstmatig uitzien, dat zijn diegene die nog maar pas gemaakt zijn.
Als er callus over de randen groeit, en er dwars barstjes in het hout komen en het grijs wordt, gaat dat er veel natuurlijker uitzien. Dikwijls doe ik na een jaar ook een tweede bewerking op het hout, je haalt de zachte delen dan weg en dan krijg je ook weer een natuurlijkere look. Het is een proces dat tijd vraagt, maar een goede basis leggen is natuurlijk de boodschap.
Dood hout maken is een vorm van beeldhouwen, je moet het virtuele voorstellingsvermogen hebben om in je gedachten te zien wat er overblijft als je bepaalde delen hout weg haalt.
Ik hou er wel erg van om het te doen, en het is ook iets waar je nooit in volleerd bent, elke keer ontdek je weer nieuwe dingen die je mee neemt naar de volgende sessie.
Oefenen maar zou ik zeggen.
Groeten Luc.
Misschien nog even een opsomming van het gereedschap dat je gebruikt?
Allerlei splijt tangen
Jin tangen
Oude concaaftang waar je mag mee wringen
Beitels en hamer
Schaar
Allerlei messen en schraapgereedschap
Freesmachine met allerlei verschillende frezen
Dremel met stalen borsteltjes en schuur stukjes
Allerlei zelf gemaakt gereedschap (onmisbaar voor mezelf, maar niet verkrijgbaar in de handel)
Een hele nest ondertussen als ik het zo bij mekaar leg.