Deze larix heb ik sinds 2013 op mijn bank en is dus aan zijn derde seizoen bezig. Eigenlijk is het een beetje oplichterij, want er zit een hoek in de stam die je nu puur door de positie waarin ik hem gefotografeerd heb, niet meer ziet. Maar goed, bonsai is een illusie.
Hij staat in de trainingspot omdat hij twee lagen wortels bleek te hebben, op verschillende hoogte. De onderste laag in de winter van 2013/2014 weggesnoeid en in de trainingspot gezet om te herstellen.
Die lange tak rechts (tweede van onder) is een boorent. Je kunt de lus aan de linkerkant zien zitten. Die heb ik winter van 2014/2015 gezet en sindsdien niet meer gesnoeid. De rest van de boom laat ik het hele seizoen doorschieten en snoei ik 's winters terug. De tak is ondertussen veel dikker geworden dan het gat en voorzichtaan ben ik begonnen om bast weg te schrapen aan de kant van de lus. Het idee is dat je steeds meer wegschraapt en nauwlettend in de gaten houdt of die tak wel blijft leven... uiteindelijk moet je de lus helemaal weg kunnen halen... spannend...
Afgelopen winter heb ik hoger in de boom nog twee boorentjes gezet die het min of meer doen. Eentje naar voor en eentje naar achter...
Het is echt een imposante boom 60/70 cm, de foto doet hem geen recht. Hij is enorm levenslustig en reageert goed op mijn behandelingen. Daar word ik dus blij van! Wrl komend voorjaar wel weer eens verpotten. Ik vermoed dat ik een bruine zeshoekige (rond) pot ga kiezen... Het moet een soort informele chokkan worden, maar ja, die knik zal altijd blijven...