boess2k schreef : hey youri voorde dikte maakt het niet uit in pot kunde ook dikke stammen
kweken hoor heeft meer te maken met de voeding dan de grond .
wa moet jijzelf doen als ge dik wilt worden?? (ETEN)
agressief bemesten aldus ook agressief water geven .
wat ik niet afbreek dat het in een kleine pot wat tragerzal gaan
greets
Wel een wat late reactie op het bericht van Youri van ruim 6 mnd. geleden maar beter een late dan helemaal geen natuurlijk!
Ik ben het niet met je eens Boess wat je hier schrijft.
Natuurlijk moet een boom/plant om gezond te blijven bemest worden maar "agressief bemesten enz" lijkt me toch wat overdreven.
Heeft trouwens ook geen enkel nut en een plant of boom zal er echt niet beter door gedijen, in tegendeel zelfs!
Een normale bemesting toepassen is voldoende.
Tja en dan de optie volle grond of pot. Ik kan je vertellen dat een boom geplant in de volle grond zonder bemesting vele malen sneller verdikking van de stam laat zien dan een boom in een (ruime) pot die ook nog eens regelmatig bemest wordt!
Voorbeelden daarvan zijn mijn 2 Acers palmatum "Dissectum" en de beide Acers palmatum "Garnet"
Gelijktijdig gekocht en alle 4 vergelijkbare stamdiktes, 2 in de volle grond en 2 in een ruime sierpot geplant.
Reeds een aantal jaren in mijn bezit en een HEEl duidelijk verschil in stamdikte, ondanks het feit dat de Acers in potten om de 2 jaar worden verpot en wekelijks worden bemest en die in mijn voortuin nog nooit.