Ik ben het volledig eens met wat LB schrijft.
Wat Chris schrijft ten dele:
Persoonlijk hebben mijn jeneverbessen alleen last van stressloof gehad wanneer ineens heel veel loof gesnoeid wordt, of teveel wortels in 1 keer. Deze onbalans zorgt er zoals gezegd voor, dat de boom wil overleven en dus stressloof gaat aanmaken. Ik vind dat juist een goed teken, omdat je boom dus leeft en goed en veel nieuwe groei aanmaakt.
Van teveel bemesten, bedrading, standplaats, watergift heb ik nooit ondervonden dat er stressloof door optreedt. Ik spreek Chris dus niet tegen, maar zeg enkel dat ik daardoor het nog nooit heb gezien, alleen door een te grote onbalans in 1 keer aan te brengen tussen het loof en wortels.
Zoals ook door de heren hierboven genoemd, is de enige remedie en lange tijd ongemoeid laten doorgroeien. Zodra er weer veel (!!) geschubd loof terug is gekomen, kun je gefaseerd het overige stressloof wegsnoeien. Als je dit dus langzaam verspreid over meerdere maanden tot een jaar doet, dan heb ik ook hierbij nog nooit ondervonden dat er meer stressloof voor terugkomt. Maar voorwaarde is dus wel, dat de boom eerst na een poos ongemoeide groei weer voldoende geschubd loof heeft aangemaakt, je dan pas begint met het verwijderen van stressloof en dit niet te snel doet.