Vaak worden we geconfronteerd met wortels die niet doen wat ze zouden moeten doen.
Een manier om hier wat aan te doen is door een draad om de stam te winden, en deze een seizoen te laten zitten. Ik zet de draad bij voorkeur onder de eerste wortels. Ik heb gemerkt dat dit goed werkt om meer wortels te stimuleren. Als de wortels na een jaar vervolgens onder de draad worden weg geknipt, is er een begin van een nebari. De ene keer uiteraard beter dan de andere keer. Hier een voorbeeld van een veld esdoorn, 4 maanden na het aanbrengen van de draad, en na het snoeien van de wortel:
Overigens, kan je ook gewoon alle slechte wortels wegknippen en hopen dat het dan goed knomt, zoals bij deze malus:
Na dit zoort werkzaamheden is het belangrijk om de nieuwe wortels de goede kant op te leiden. Ik gebruik hiervoor kleine steenplaatjes van 10*15 cm, welke bij een verbouwing vrij zijn gekregen. Maar ook bv wanddtegeltjes wrken prima. Zorg er voor dat de wortels netjes recht vanuit de boom weg lopen, en niet kruisen of kronkelen. Doe dit bv door de wortels met wat aarde vast te leggen. Ik zet de planten rechtstreeks op de steenplaatjes en dek het dan af met aarde. Zo groeien de wortels mooi horizontaal weg.