Gereedschappen die je sowieso nodig hebt bij bonsai zijn: Knobbeltang en/of concaaftang, kleine snoeischaar, worteltang, wortelschaar en een draadtang. Daarnaast kan een platbek tangetje handig zijn voor het buigen van dikke takken. Afhankelijk van je budget zou ik voor het Japanse of het hogere kwaliteit Chinese gaan. Je moet dan zeker op minimaal 30,- per tang/schaar rekenen. Het goedkopere gaat geheid snel stuk en zal je dus weinig plezier aan beleven. Het RVS materiaal ziet er heel mooi uit, maar buiten dat biedt het vrij weinig voordelen t.o.v. conventionele scharen. Je moet ze immers toch na elk gebruik goed schoonmaken en drogen om infecties te voorkomen.
Naast deze tangen en scharen heb je natuurlijk draad nodig. Ik zelf gebruik altijd de diktes vanaf 1,5mm t/m 5,5 oplopend met 1mm. Dus: 1.5, 2.5, 3.5, 4.5 en 5,5mm.
Voor verpotten van bomen heb je natuurlijk bonsai grond nodig. Ik gebruik zelf Akadama en Kiryu (grote zak Akadama en kleinere zak Kiryu), Daarnaast heb je een paar chopsticks, een zeefset en afdekgaasjes nodig. Een wortelhaak kan je helpen de boom makkelijke uit zijn pot te krijgen en met een harkje kun je de grond makkelijk tussen de wortels vandaan halen. Je kunt dit echter ook gewoon met de chopsticks doen.
Nu heb je nog een goede mest nodig. Ik gebruik eigenlijk altijd biogold of abrakas.
Dit is zo'n beetje alles wat je absoluut nodig hebt bij bonsai. Naast het bovenstaande bestaan er nog heel veel andere gereedschappen waar je, als je serieuzer met bonsai bezig bent vast en zeker mee te maken gaat krijgen. Maar het bovenstaande heb je dus sowieso nodig. Dit lijkt een hele uitgave en dat is het ook, maar bedenk je. Telkens een nieuwe boom kopen omdat de oude dood is gegaan door infecties e.d. is uiteindelijk een nog grotere uitgave en tevens teleurstelling.
Groet,
Daan