Beste,
ik zie dat nog steeds niemand gereageerd heeft op jouw post, misschien om dat er niet zoveel over te vertellen valt?
Maar welkom in de bonsai wereld. Ik vrees echter dat ik een vrij ontnuchterende uitleg ga hebben over jouw boompje.
Als je een absolute beginner bent zou ik al niet beginnen op een pinus mugho.
Begin eerder op een Larix bij de coniferen, of op een Ulmus, Carpinus of zelkova bij de loofbomen.
Maar ok, je hebt nu dat pinusje gekocht.
Eigenlijk is dit geen startmateriaal om bonsai van te maken, er is geen echte stam, en de takken zijn gewoon de eerste uitlopers met één eindknop per tak.
je hebt slechts één kleine vertakking op de onderste met een tweede knop.
Dit is materiaal wat eigenlijk eerst een jaar of tien in volle grond moet opgekweekt worden alvorens aan een vorming te beginnen. En dan zal je nog niet veel hebben bij deze soort. Pinus mugho is een fantastische soort om bonsai van te maken hoor, maar ik raad dan wel aan om al van een oudere plant te beginnen. Diegene die geschreven heeft dat de naalden krimpen in volle zon bij Pinus vertelt onzin, daar is totaal niks van aan. Je kan kleinere naalden kweken maar dat heeft te maken met watergift en voeding. In de beginfase is het trouwens aangewezen om heel veel voeding en water te geven, dat resulteert dan in lange naalden, maar daar moet je dan doorkijken. Pas als een boom naar zijn eindfase gaat moet je je beginnen concentreren op kleine naalden. Mugho kan je heel gemakkelijk laten backbudden, met de juiste techniek, en dus meer vertakking kweken,maar daar komt jouw plantje nog niet voor in aanmerking.
Misschien eens te rade gaan in een lokale vereniging om de basis te begrijpen en te leren.
Een verdere uitleg over jouw boompje ga ik hier niet geven, dat wordt dan heel technisch, en de toepassing van die juiste technieken zou ons te ver leiden en is totaal niet aan de orde in dit stadium.
Sorry als mijn uitleg wat tegenvalt voor jou.Je moet zelf verder maar kijken wat je ermee doet, maar ik zou mezelf eerst meer informeren.
Groeten Luc.