Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Allereerste bonsai: chamaecyparis pisifera 5 jaren 4 dagen geleden #82785

• Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 110
Hallo iedereen,

Ik heb deze Japanse cipres bij een tuincenter gekocht om voor de allereerste keer zelf een bonsai te proberen maken.
Ik wilde graag eens van mensen met ervaring weten of dit iets kan worden of ik de bal volledig mis sla.

Ik heb dit boompje gekozen omdat ik vond dat hij een mooie wortelaanzet en een mooi stammetje had.

Wat ik direct moeilijk vond, was beslissen welke takken weg te knippen en welke te behouden. Ik denk dan ook dat ik er teveel heb behouden. Maar wegknippen kan natuurlijk altijd nog.

Wat me wat zorgen maakt, is dat het loof dichter bij de stam bruin ziet doordat dit allemaal dicht op elkaar zat. Zal dit nog terug groen kleuren?

De takken vind ik nog te lang. Knip ik deze best al op de gewenste lengte? Of laat ik de boom eerst op zijn plooi komen om dit op een later moment te doen?

Waar ik niet op voorhand aan gedacht had, is substraat :blush:. Ik heb de wortels nog niet volledig ontward, enkel verkleind en zo in het potje gezet. Ik moet dus snel aan substraat geraken.
Wat zou ik hiervoor best gebruiken, rekening houdend met:
- de soort: ik heb gelezen dat deze graag vochtig staat
- de standplaats: niet-verwarmde veranda. Quasi buitentemperatuur, maar dus geen regen
- het feit dat ik voorlopig maar één bonsai heb en dus (nog) geen grote zakken van vanalles en nog wat wil bestellen. Ik heb trouwens nog een zak fijne Japanse split staan.

Algemene tips voor de verdere verzorging van dit boompje zijn ook welkom.

Ps: bedraden heb ik met elektriciteitsdraad gedaan, bij gebrek aan iets anders :lol:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Allereerste bonsai: chamaecyparis pisifera 5 jaren 3 dagen geleden #82792

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Bij veel dingen zal pas iets lukken als de voorbereiding goed is.
Bij jou is deze dus niet goed, ik hoop dat je de boom terug in de aarde hebt gezet?

Koperdraad word inderdaad gebruikt, maar dan uitgeglooid en door ervaren mensen.
De meeste bedraden met aluminium omdat het makkelijker en goedkoper is. De bedrading zal ook maar werken als het tegen je tak ligt.

De soort is ook niet de gemakkelijkste om tot een goed eind te brengen. Dat het binnenste bruin word, is normaal, door gebrek aan licht. Bruin is dus dood.

Zoek een korrelsubstraat zoals er zijn akadama, zeoliet, terramol, lava, bims,...
Iets wat water vasthoud en terug afgeeft. Split doet dat niet.

En wacht de volgende keer op het voorjaar om te verpotten. Het kan nu wel, maar dan moet je ze extra beschermen tegen vorst.
Het potje is ook wel aan de kleine kant om direct van zo'n pot naartoe te gaan

Allereerste bonsai: chamaecyparis pisifera 5 jaren 3 dagen geleden #82793

• Panda
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Beste Tom,
Dat mijn voorbereiding niet ok is, daar heb je 100% gelijk in. Ik denk dat ik een beetje te enthousiast was.
Ik had normaal gezien nog ergens aluminiumdraad liggen van vroeger, maar deze vond ik niet meer. Waarschijnlijk verloren in de verhuis. Maar ik wilde de takken toch bedraden aangezien zij allemaal naar omhoog staken. Ik ga aluminiumdraad bestellen en dan vervang ik dit.

Ik heb het boompje geplant zoals te zien is op de foto: de kluit deels behouden en de pot verder opgevuld met de aarde waarin hij zat. Ik was van plan hem nog dieper in de pot te plaatsen. Maar als je zegt dat de pot aan de kleine kant is om hem meteen in te zetten, is het misschien beter om dit niet te doen? Dan kan ik misschien nog zo veel mogelijk wortels behouden en hem terug in zijn originele pot plaatsen? En dan terug hoger tot aan de wortelvoet opvullen, zodat de bovenste wortels niet verdrogen. Kan het dan kwaad om hem in gewone potgrond te plaatsen? Aangezien ik hem in onze veranda plaats, kan ik heel gemakkelijk naar behoefte water geven.

Qua soort: ik had gezien dat deze ook als starterkit verkocht worden, dus dit leek me een goede keuze. Ik moet zeggen dat verder de keuze heel erg tegenviel. Het aanbod aan buitenbomen- en hagen was zo goed als nihil, terwijl het nu toch plantseizoen is...
Men had er wel verschillende azalea's. Dit vind ik zeer mooi als bonzai. Is dit een goede keuze om als beginneling aan te beginnen? (met voorbereiding :-) )

Allereerste bonsai: chamaecyparis pisifera 5 jaren 3 dagen geleden #82795

• Tom Haest
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Je kan hem inderdaad beter in zijn originele pot zetten. Je kan de bovenrand ook wat afsnijden en al wat dikkere wortels wegnemen aan de onderkant.

Als je wilt bedraden en vormen zou ik niet met azalea beginnen.
Neem een gemakkelijke soort waarvan de takken goed buigzaam zijn zoals Juniperus of larix.

En zoals waarschijnlijk al gezegd waarschijnlijk. Ga eens naar een echte bonsai winkel. Koop daar iets, werk ermee. Eens je dan wat ervaring hebt kun je makkelijker en beter kiezen in een tuincentrum.
Beter 1 iets dat de moeite is, dat dan msh iets meer kost dan 10 waar je achteraf spijt van hebt, die allemaal tesamen eer zullen kosten aan geld en frustratie.

Allereerste bonsai: chamaecyparis pisifera 5 jaren 3 dagen geleden #82806

• Panda
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Wat bedoel je met 'de bovenrand al wat afsnijden'?

Allereerste bonsai: chamaecyparis pisifera 5 jaren 3 dagen geleden #82808

• Tom Haest
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Was het een plastiek pot?
De bovenrand kun je afsnijden.
Dan is hij toch al lager, minder diep

Allereerste bonsai: chamaecyparis pisifera 4 jaren 11 maanden geleden #82868

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Aan je enthousiasme is geen gebrek zo te zien en daar is niets mis mee. Bonsai is een zeer leuke hobby. Maar het is een marathon en geen sprint. En zeker in deze hobby zint eer je begint. Lees je in, kijk filmpjes op YouTube etc. bereid je voor. Bepaal wat je wil en ga dan naar een bonsai winkel of koop een malsai in een tuincentrum en oefen en leer. Val en sta op! Leer!

Maar op de manier die je nu gekozen hebt kan het zijn dat je door de teleurstellingen het opgeeft en dat zou jammer zijn.

Allereerste bonsai: chamaecyparis pisifera 4 jaren 11 maanden geleden #83045

• Panda
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ondertussen heb ik hem in een grotere pot gezet met een mengsel kattengrind-Japanse split-schors. Ik was mijn hoofd maar aan het breken over het beste substraat en aan het zoeken waar ik dit kan vinden en ondertussen merkte ik reeds kleine takjes die beginnen af te sterven. Tussen de worteltjes zit nog de originele potgrond, dus als errond iets zit wat goed draineert, zal het wel ok zijn denk ik.

Nu ga ik hem zoveel mogelijk met rust laten en hopen dat hij zijn mishandeling te boven komt.

Hoeveel water geef ik hem ondertussen? Ik heb gelezen dat deze soort graag vochtig staat. Het substraat dat errond zit droogt veel sneller dan de kluit binnenin. Voel ik best telkens aan de kluit of ik moet gieten of gewoon gieten als het substraat errond wat droog aanvoelt?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

Allereerste bonsai: chamaecyparis pisifera 4 jaren 10 maanden geleden #83448

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 304
Chamaecyparis Pissifera wordt in vele bonsai middens als een mindere soort beschouwd om bonsai mee te maken.
Maar het kan hoor, maakt inderdaad veel bruin loof als het loof te dicht op mekaar gepakt zit.
Dat komt omdat je bij de snoei ook altijd clustervorming krijgt, teveel uitlopers op dezelfde plaats.
Boodschap is om die knoppen uit te dunnen en te zorgen dat het loof meer lucht en licht krijgt. Veel werk met het pincet dus.
Als je hem goed opvolgt kan je toch voldoening hebbe van deze soort.
Eén van mijn eerste bomen was ook deze soort.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda, wojt333

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts