Hallo iedereen,
Ik heb deze Japanse cipres bij een tuincenter gekocht om voor de allereerste keer zelf een bonsai te proberen maken.
Ik wilde graag eens van mensen met ervaring weten of dit iets kan worden of ik de bal volledig mis sla.
Ik heb dit boompje gekozen omdat ik vond dat hij een mooie wortelaanzet en een mooi stammetje had.
Wat ik direct moeilijk vond, was beslissen welke takken weg te knippen en welke te behouden. Ik denk dan ook dat ik er teveel heb behouden. Maar wegknippen kan natuurlijk altijd nog.
Wat me wat zorgen maakt, is dat het loof dichter bij de stam bruin ziet doordat dit allemaal dicht op elkaar zat. Zal dit nog terug groen kleuren?
De takken vind ik nog te lang. Knip ik deze best al op de gewenste lengte? Of laat ik de boom eerst op zijn plooi komen om dit op een later moment te doen?
Waar ik niet op voorhand aan gedacht had, is substraat
. Ik heb de wortels nog niet volledig ontward, enkel verkleind en zo in het potje gezet. Ik moet dus snel aan substraat geraken.
Wat zou ik hiervoor best gebruiken, rekening houdend met:
- de soort: ik heb gelezen dat deze graag vochtig staat
- de standplaats: niet-verwarmde veranda. Quasi buitentemperatuur, maar dus geen regen
- het feit dat ik voorlopig maar één bonsai heb en dus (nog) geen grote zakken van vanalles en nog wat wil bestellen. Ik heb trouwens nog een zak fijne Japanse split staan.
Algemene tips voor de verdere verzorging van dit boompje zijn ook welkom.
Ps: bedraden heb ik met elektriciteitsdraad gedaan, bij gebrek aan iets anders