Bedenk dat als je gaat marcotteren, het een hele tijd duurt voordat je een geloofwaardige nebari hebt. Zeker op dit formaat. Als je toch iets radicaals met de boom wilt doen dan zou ik van jouw opties voor een vlot gaan. Als hij goed gegroeid heeft zou ik hem in juni, net na de eerste uitloop, de stam aan de linkerkant waar de wortel aan moeten komen, volledig ontdoen van de schors, inclusief het cambium. Verwijder het cambium wel secuur, anders groeit de boel zo weer dicht, zonder wortels te vormen. Vervolgens de overgang van de rand van de schors en het kale hout voorzien van wortelhormoon. (stekpoeder). Pot de boom vervolgens in de juiste stand op in akadama met bims. (wellicht doet FB het ook wel, dat heb je liggen toch?
). Zorg wel dat de stam wat dieper ligt als uiteindelijk en dek de boel goed af met een flinke laag goed fijngehakte spagnummos. De oorspronkelijke kluit zou ik ook zeker voor ruim de helft bedekken met substraat. Als hij goed aangeslagen dan kun je langzaamaan de oorspronkelijke wortelvoet verkleinen, zodat de nieuwe wortels meer werk moeten gaan verrichten.
Onthoud wel dat een beuk opkweken een langdurig proces is. een beuk verdikt zich maar langzaam en als je het niet goed doet heeft hij maar 1 groeispurt per jaar. Ik ben zelf al 20 jaar bezig met een beuk vanaf zaailing en ik begin nu pas aan de vertakking...
Ik weet trouwens niet of een Beuk hier goed op reageert, maar bovenstaand is een algemeen verhaal die bij andere soorten loofbomen goed zou kunnen werken.