Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Beginner met een Chinese Iep en Japanse Esdoorn 7 jaren 1 maand geleden #70739

• jaspers
  • jaspers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedeavond allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en in de bonsaiwereld. Na een aantal maanden inlezen heb ik besloten twee boompjes te kopen om mee te oefenen.
Ik heb gekozen voor een outdoor Japanse Esdoorn en een indoor Chinese Iep. Zijn nu 3 weken in mijn bezit en ben nu eigenlijk allemaal maar aan het kijken en bewateren van de boompjes. Al hoef ik voor de esdoorn weinig te doen aangezien het afgelopen weken zoveel geregend heeft. Ik vroeg me af wat jullie van de boompjes vinden.
Als eerst de Chinese Iep,
Ik vin de vorm wel redelijk en hij lijkt mij ook redelijk gezond. Als ik hem van alle kanten bekijkt denk ik dat foto de eerste foto de voorkant is. Verder vind ik hem van de zijkant teveel naar achter leunen. Denken jullie dat ik dit met verpotten moet oplossen of vinden jullie dit juist bij de boom horen? Daarnaast vind ik de wortels mooi en de beweging richting de top ook. Echter vind ik sommige zijtakken iets te recht.

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met een Chinese Iep en Japanse Esdoorn 7 jaren 1 maand geleden #70740

• jaspers
  • jaspers's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Nu de Japanse Esdoorn,
Deze kwam binnen met wat beschadigde bladeren en nog iets aan de groene kant. Echter is deze nu mooi naar het rode/oranje gaan neigen wat ik zo mooi vind aan de esdoorn. Ik vind de boom echter er nog erg jong uit zien en de blad grote varieert enorm. De vorm van deze boom ben ik nog niet helemaal uit. Ook hier denk ik dat de eerste foto als voorkant ga nemen. Kan ik bij zo een jonge boom van de winter al gaan bedraden. Hebben jullie nog tips voor deze boom?
Ik hoor graag jullie reactie en ben van plan om af en toe een update te plaatsen zodat jullie deze boompjes in de gaten kunnen houden en tips kunnen geven mochten jullie hier interesse in hebben.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Beginner met een Chinese Iep en Japanse Esdoorn 7 jaren 1 maand geleden #70744

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Welkom op het forum.
Je boompjes zijn eigenlijk malsai.
Een bonsai ervan maken word moeilijk, maar zoals je aangeeft kan je er op oefenen. En je moet ergens mee beginnen.
De acer lijkt me geent wat niet het mooiste resultaat opleverd. Mij lijkt het bedoeld om een bezem te zijn. De iep is niet echt een binnen boom. Als je wat verder geraakt in de hobby zul je snel zien wat er fout aan is en waar je bij een volgende aankoop moet opletten om een betere boom te kopen.

Ik geef altijd mee om je aan te sluiten bij een verenigin, daar zullen ze je zeker opweg helpen om er het beste uit te halen.

Succes in ieder geval.

Beginner met een Chinese Iep en Japanse Esdoorn 7 jaren 1 maand geleden #70745

• Hedera
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Als de Acer nu rood begint te kleuren dan is dat waarschijnlijk de herfstkleuring. Wil je het hele jaar door de rode kleur, dan zijn daar andere/betere cultivars voor te vinden. Maar ook dan zal gelden dat bijna alle exemplaren in de reguliere handel geënt zijn. En vaak heel lelijk. Als je dat al opgelost krijgt, dan duurt dat jaren.

Het zijn natuurlijk wel uitstekende boompjes om mee te oefenen. En ach, zo'n eerste boom daar hecht je je toch wel aan, en dan wen je waarschijnlijk ook wel aan de ent. Je moet er alleen geen prijzen mee willen winnen.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts