Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Het prille begin van de Magnolia 7 jaren 9 maanden geleden #61409

• Tamara
  • Tamara's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Hi allemaal!
Ik ben helemaal nieuw op dit forum, een poos terug heb ik bij de IKEA een "Ficus Microcarpa Ginseng" gekocht daar ik dolgraag ooit eens aan de slag wou met een Bonsai. Ik realiseer me nu, toen denk ik stiekem ook dat dit geen echte Bonsai is, maar een wortel. Toch triggerde het dankbare gedrag van deze plant, ze bloeit zo mooi op met constant nieuwe blaadjes, mij heel erg om me toch wat meer te gaan verdiepen in de wereld van de bonsai boompjes.

Sinds november vorig jaar heb ik stiekem als niet lid best een hoop gelezen op dit forum en op de website van Bonsai Empire. Ik heb een hoop YouTube filmpjes gekeken over Bonsai en toen ik 19 januari "toevallig" langs de plaatselijke zaden-winkel liep kon ik het niet laten toch even rond te snuffelen.

In de winkel heb ik me uiteindelijk laten verleiden door de plaatjes die op de zakjes stonden. Die zelfde avond heb ik zes magnolia zaadjes geplant in een bakje van ongeveer 4 x 4 x 10 cm. De onderkant gevuld met wat potgrond en daarbovenop zand waarin ik de zaadjes eerst in heb gestoken. Iedere keer als het zand droog was weer vochtig gemaakt en trouw iedere avond geroerd.

Afgelopen zondag (12 februari) viel het me ineens op dat er wel een erg grote oneffenheid in het laagje zand zat. In eerste instantie wou ik dat weer "dicht vegen" maar ineens viel mijn oog op iets groens. :woohoo: Het blijft geweldig om iets na een paar weken tot bloei te zien komen (al is het nog zo klein).

Voorzichtig heb ik het plantje uitgegraven om in een pot over te zetten, het viel mij hierbij op dat ze wel erg diep in de grond zat, de andere zaadjes lagen veel hoger. Ik heb geen flauw idee hoe dit zaadje aan zijn bijzondere ligging is gekomen :side: , maar blijkbaar heeft het het plantje goed gedaan :). Het plantje leek inmiddels al zo'n vier centimeter lang, met een dunne wortel die onderaan groeide.

Het is een ongelooflijk pril begin maar stiekem geniet ik al enorm van deze kleine stap :). Ik ga dit plantje alle tijd en ruimte gunnen die het nodig heeft, om toch mijn drang naar het vormen van een boompje te stillen ga ik jagen op een iets volwassener exemplaar, wat voor boom dat word weet ik nog niet zo goed.

Naast de zes magnolia's heb ik ook nog een zakje paulownia's gezaaid (fleurige bloemen doen het goed bij me blijkt :p). Ik weet dat beide lastige bomen zijn om bonsais van te creëren, maar hopelijk met genoeg liefde en aandacht kan ik er wat van maken :). Mocht het toch niks worden dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

Ik wil dit draadje eigenlijk een beetje gebruiken om de voortgang van het boompje in spe bij te houden. Het zal een klusje worden dat veel geduld vergt maar ik moet zeggen dat het ook erg fijn is om zo'n plantje stappen te zien maken :). Nu ben ik een onwijze beginner maar wel erg leergierig en altijd wel in voor een uitdaging.

Zijn er bijzondere dingen waar ik in dit stadium rekening mee moet houden?
En wat is een mooie plant, liefst een loofboom om alvast wat mee te oefenen (een boompje te koop bij een tuincentrum zeg maar).

Hieronder twee foto's van de zaailing hopelijk volgen er binnekort meer ^^.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het prille begin van de Magnolia 7 jaren 9 maanden geleden #61412

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Welkom en succes met de zaadjes.

Ik heb ook het een en ander gezaaid, ik verlang tegen dat er iets uitkomt.
Het is inderdaad leuk om iets te zien uitkomen en groeien.

Het prille begin van de Magnolia 7 jaren 9 maanden geleden #61413

• KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 133
Leuk zulke projectjes. Ik sta ook elke keer weer versteld waar de natuur toe in staat is. Maar ik denk dat jou potgrond iets te nat is. Dat is te samen met kou niet zo goed voor de worteltjes. Ze gaan er van rotten. Maar succes met je nieuwe hobby :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tamara

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

Het prille begin van de Magnolia 7 jaren 9 maanden geleden #61495

• Tamara
  • Tamara's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik zat er inderdaad al erg aan te twijfelen of het niet te vochtig was. Voor de zekerheid het plantje in wat verse (drogere) potgrond gezet.

Het stekje staat voorlopig nog veilig warm binnen, ik denk dat ik pas als het echt lente gaat worden het plantje buiten zet. Er kwam al wel weer een scheut groen tussen de twee blaadjes door, erg leuk zo'n jong plantje :) je ziet elke dag wat nieuws gebeuren :).

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren