Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Hoe Ceder vitaler maken ? 7 jaren 9 maanden geleden #60792

• stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 64
Ik heb een ceder die al jaren in pot staat en wel aardig vorm aan het krijgen is .
Ik ben wel iemand die houd van de langzame aanpak bij al mijn nomen want dit is in de loop van de jaren gebleken de beste aanpak te zijn.
Maar nu had ik graag geweten of er iemand weet hoe je meer loofgroei kan krijgen bij ceder ? Want zwaar bemesten word blijkbaar niet geapprecieerd door ceders.
Ik vind de mijne nog wat te mager staan qua loof dus alle tips zijn welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe Ceder vitaler maken ? 7 jaren 9 maanden geleden #60797

• Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 47
Heb wel eens gelezen dat ze af en toe wat azijn bij het gietwater toevoegen. Dit omdat de ceder best wel van zure grond houd.

Mss dat iemand anders daar iets over kan vertellen heb er verder geen ervaring mee.
Richard

Laast bewerkt: Post by Richard Baas.

Hoe Ceder vitaler maken ? 7 jaren 9 maanden geleden #60799

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 957

Richard Baas schreef : Heb wel eens gelezen dat ze af en toe wat azijn bij het gietwater toevoegen. Dit omdat de ceder best wel van zure grond houd.

Mss dat iemand anders daar iets over kan vertellen heb er verder geen ervaring mee.
Richard

mocht dat zo zijn dan kan je denk ik beter zorgen dat het substraat wat zuurder is. Ik zou er dan wat kiryu doorheen mengen. Hierdoor is het substraat wat stabieler kwa zuurtegraad.

Hoe Ceder vitaler maken ? 7 jaren 9 maanden geleden #60895

• stevens
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 64

Marco buijsman schreef :

Richard Baas schreef : Heb wel eens gelezen dat ze af en toe wat azijn bij het gietwater toevoegen. Dit omdat de ceder best wel van zure grond houd.

Richard

mocht dat zo zijn dan kan je denk ik beter zorgen dat het substraat wat zuurder is. Ik zou er dan wat kiryu doorheen mengen. Hierdoor is het substraat wat stabieler kwa zuurtegraad.

Enig idee in welke verhouding tegenover andere grondsoorten zoals akedama bims of scherp grind zoals voor deze soort regelmatig word aangeraden.
Bijvoorbeeld welke verhouding in een mengeling met deze andere?

Hoe Ceder vitaler maken ? 7 jaren 9 maanden geleden #61000

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

stevens schreef :

Marco buijsman schreef :

Richard

Enig idee in welke verhouding tegenover andere grondsoorten zoals akedama bims of scherp grind zoals voor deze soort regelmatig word aangeraden.
Bijvoorbeeld welke verhouding in een mengeling met deze andere?

Ik zou aannemen dat ceder, net als andere naaldbomen zoals dennen en sparren, niet houdt van verpot worden en niet houdt van natte voeten. Ik zou 50% akadama/50% bims doen. Verder zo veel mogelijk zon, regelmatig water en tussendoor licht laten opdrogen. En matig mesten... beetje generiek advies wel...

Even voor de duidelijkheid: het gaat toch wel om cedrus he? Er zijn allerlei andere bomen die ceder of cedar genoemd worden en het niet zijn....

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Hoe Ceder vitaler maken ? 7 jaren 9 maanden geleden #61003

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Ik meen dat paulsteenaart ook met eentje bezig was toch ?

niet dat het mij zal helpen jou een advies te geven maar zou graag een foto zien :D

edit link naar die van Paul die ik bedoelde:
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1475...folia-glauca?start=0

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Hoe Ceder vitaler maken ? 7 jaren 9 maanden geleden #61083

• stevens
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 64
Ja dit topic heb ik ook gevolgd.
Als je foto's van de mijne wil zirn moet je even zoelen in mijntopic: ,mijn bomen\projecten in onywikkeling

Laast bewerkt: Post by stevens.

Hoe Ceder vitaler maken ? 7 jaren 9 maanden geleden #61129

• paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 85

stevens schreef : Ja dit topic heb ik ook gevolgd.
Als je foto's van de mijne wil zirn moet je even zoelen in mijntopic: ,mijn bomen\projecten in onywikkeling

Helaas kan ik je ook niet veel verder helpen, ben ook nog niet zo ervaren.
Kan je dus geen tips geven over hoe vitaler te maken.

Ik weet alleen uit ervaring dat ze heel snel ingroeien en er liever niet teveel aan de wortels gerommeld word.
Die van mij staat in een grote trainingspot op coco met perliet bims en kiryu. vooral om het geheel zo luchtig mogelijk te houden. wil over een jaartje of 2 over gaan op volledig korrelsubstraat.

Maar lees aandachtig mee, hopelijk zijn er mensen die je wel verder kunnen helpen hiermee.

Gr, Paul

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren