Wow.. Wat een energie hier. Ongekend!
Dat gezegd hebbende.. Waarom moet dit allemaal zo hard naar elkaar? Mooizo neemt een stap en zet een stel van zijn bomen op het forum. Daarmee kan je perfect inschatten hoe Mooizo met Bonsai bezig is, wat daar op de schappen staat en of je zijn show wilt bekijken. Mooi toch?
Mooizo: Leuk dat je zo veel boompjes naast elkaar zet. Ze zijn niet het soort boompjes waar ik mee bezig ben; Ik heb liever zwaardere stammen, maar goed. Ieder zijn meug.
Wel zou ik serieus kijken naar wortelvoet, tapsheid van stam en takken, beweging in takken & fijn vertwijging. Voor de wortelvoet en stamverloop zijn erg lastig te wijzigen, waardoor je al snel erg negatieve reacties krijgt als die niet in order zijn; Dat is de basis van de boom, van waaruit de rest wordt opgebouwd.
Qua het in schalen zetten: Ik weet dat het er mooier uit ziet. Maar als je nog niet zo ver bent dat de fijne vertakking opgebouwd wordt, werkt het niet productief. En daar wringt de schoen: jij bent wel met de fijne vertakking bezig, terwijl sommigen denken dat de planten eigenlijk nog te iel zijn om als bonsai het leven te gaan leiden. Ik denk dat je hier ook door veranderende inzichten in de tijd wordt ingehaald. Nu zijn alle bomen relatief dik en massief. 25 jaar geleden was wat je hier hebt staan top in Nederland, en stonden ook boeken en tijdschriften vol met bomen zoals die van jou. Ook Bonsai is aan mode onderhevig.
Hercules: Dat jij deze boompjes mooi vind, dat kan ik goed begrijpen. Op het eerste gezicht hebben ze allemaal een mooi silhouette, en zien ze er heel ver gevorderd uit. Maar er zijn wel degelijk fundamentele punten waar de meeste mensen over struikelen. Dat neemt niet weg dat het als gehele verzameling er leuk uitziet. Maar er staat er geen enkele bij die op Bonsai van het Westen zal staan de komende jaren, schat ik zo in. Maar gelukkig geldt dat voor 99% van alle boompjes bij liefhebbers thuis.
Jelle, Knoep: Jullie zijn op een heel andere manier bezig met Bonsai dan een boel mensen in Nederland. Ik denk dat een discussie over kwaliteit van bomen zich niet loont. ik zou gewoon input geven en als die niet opgepakt wordt.. Niet jullie zorg.
Voor zover mijn gedachten. Ik denk dat ik maar weer achterover ga leunen en kijk wat dit draadje qua inhoud gaat doen. Ik zou het wel leuk vinden als Jelle en Knoep een voorbeeld kunnen posten van een van hun bomen, naast een boom uit dit draadje van Mooizo om eens te vergelijken wat ze precies bedoelen. Dit is expliciet niet bedoeld als uitdaging, maar echt als leermoment voor ons allen. Volgens mij snijden enkele opmerkingen wel hout nl.