Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

nog enkele boompjes van mooizo 7 jaren 11 maanden geleden #57133

• PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 113
Ik heb de boompjes even bekeken,
en vind persoonlijk dat je enkele mooie boompjes hebt,
de meeste vind ik echter startplanten, reeds in bonsai pot opgepot.
Niet dat het niet mooi is he, maar bonsai gewijs zou ik de meeste
nog enkele jaren in volle grond laten ontwikkelen en dan verder
mee werken onder leiding, (heel belangrijk)
Als je dan terug komt met de bomen zal de kritiek heel anders zijn,
maar ieder zijn bonsai hobby is ook wel mijn mening ...
voetbal in 1e nationale is ook niet hetzelfde als in een cafeploeg maar allebei voetbal ...
ik vrees dat het met bonsai ook zo'n beetje is,

mvg, en heb plezier aan je boompjes want ongeacht de kwaliteit, prijs enz
blijft het enige echte belangrijke,
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher, marcellucas
Discussie gesloten.

nog enkele boompjes van mooizo 7 jaren 11 maanden geleden #57139

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Leven in de brouwerij!! :P :P
Discussie gesloten.

nog enkele boompjes van mooizo 7 jaren 11 maanden geleden #57142

• knoep
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 348
Is lang geleden hè. Alleen jammer da het altijd op dezelfde manier moet gebeuren.

Dit is de reden waarom ik al zolang niks meer gepost had.
Discussie gesloten.

nog enkele boompjes van mooizo 7 jaren 11 maanden geleden #57143

• Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 89
Ik vind het sowieso al druk de laatste tijd. Zeker in vergelijking met 2 jaar geleden toen er dagen waren dat er geen berichten kwamen en er gewoon niemand was.
Discussie gesloten.

nog enkele boompjes van mooizo 7 jaren 11 maanden geleden #57144

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

knoep schreef : Is lang geleden hè. Alleen jammer da het altijd op dezelfde manier moet gebeuren.

Dit is de reden waarom ik al zolang niks meer gepost had.

Ja ik heb moeite met mensen die er niet uit zijn om bij te leren, maar het fijn vinden om zich beledigd te voelen en dat de hele tijd te roepen.

@Mooizo, welkom op het forum! Er zijn hier mensen met verstand van zaken, visie en passie voor bonsai. Doe daar je goed mee zou ik zeggen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oenes, knoep
Discussie gesloten.

nog enkele boompjes van mooizo 7 jaren 11 maanden geleden #57145

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 957
Ik heb net dit draadje met verbazing zitten lezen.
Zoals Marcel zegt: respect voor je dat je meteen al je boompjes post. ik kan aan de manier van fotograferen echt zie dat je een echte liefhebber bent. Maar de meeste bomen missen gewoon maturiteit en de meesten hebben takverloop die niet natuurlijk is. Als ik naar de Den kijk, die jij goed van opbouw vindt, dan zie ik niets meer dan een paar takken in spaakwiel opbouw, dus 3 of 4 takken vanuit dezelfde hoogte..
Observeren is mijn raad...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas
Discussie gesloten.

nog enkele boompjes van mooizo 7 jaren 11 maanden geleden #57149

• JanDijk
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 71
Om een boom goed te kunnen beoordelen zul je het in driedimensionaal en van alle kanten moeten kunnen bekijken. Waar ik mee wil zeggen het moet in levende lijve voor je staan. Een boom van een enkele foto willen beoordelen is dus simpelweg onmogelijk, of je moet helderziende zijn. Dat is o.a. De reden dat ik nooit een boom op een forum zal laten beoordelen of bomen van anderen zal beoordelen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Adorian88, Mooizo
Discussie gesloten.

nog enkele boompjes van mooizo 7 jaren 11 maanden geleden #57153

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Wow.. Wat een energie hier. Ongekend!

Dat gezegd hebbende.. Waarom moet dit allemaal zo hard naar elkaar? Mooizo neemt een stap en zet een stel van zijn bomen op het forum. Daarmee kan je perfect inschatten hoe Mooizo met Bonsai bezig is, wat daar op de schappen staat en of je zijn show wilt bekijken. Mooi toch?

Mooizo: Leuk dat je zo veel boompjes naast elkaar zet. Ze zijn niet het soort boompjes waar ik mee bezig ben; Ik heb liever zwaardere stammen, maar goed. Ieder zijn meug.

Wel zou ik serieus kijken naar wortelvoet, tapsheid van stam en takken, beweging in takken & fijn vertwijging. Voor de wortelvoet en stamverloop zijn erg lastig te wijzigen, waardoor je al snel erg negatieve reacties krijgt als die niet in order zijn; Dat is de basis van de boom, van waaruit de rest wordt opgebouwd.

Qua het in schalen zetten: Ik weet dat het er mooier uit ziet. Maar als je nog niet zo ver bent dat de fijne vertakking opgebouwd wordt, werkt het niet productief. En daar wringt de schoen: jij bent wel met de fijne vertakking bezig, terwijl sommigen denken dat de planten eigenlijk nog te iel zijn om als bonsai het leven te gaan leiden. Ik denk dat je hier ook door veranderende inzichten in de tijd wordt ingehaald. Nu zijn alle bomen relatief dik en massief. 25 jaar geleden was wat je hier hebt staan top in Nederland, en stonden ook boeken en tijdschriften vol met bomen zoals die van jou. Ook Bonsai is aan mode onderhevig.

Hercules: Dat jij deze boompjes mooi vind, dat kan ik goed begrijpen. Op het eerste gezicht hebben ze allemaal een mooi silhouette, en zien ze er heel ver gevorderd uit. Maar er zijn wel degelijk fundamentele punten waar de meeste mensen over struikelen. Dat neemt niet weg dat het als gehele verzameling er leuk uitziet. Maar er staat er geen enkele bij die op Bonsai van het Westen zal staan de komende jaren, schat ik zo in. Maar gelukkig geldt dat voor 99% van alle boompjes bij liefhebbers thuis.

Jelle, Knoep: Jullie zijn op een heel andere manier bezig met Bonsai dan een boel mensen in Nederland. Ik denk dat een discussie over kwaliteit van bomen zich niet loont. ik zou gewoon input geven en als die niet opgepakt wordt.. Niet jullie zorg.

Voor zover mijn gedachten. Ik denk dat ik maar weer achterover ga leunen en kijk wat dit draadje qua inhoud gaat doen. Ik zou het wel leuk vinden als Jelle en Knoep een voorbeeld kunnen posten van een van hun bomen, naast een boom uit dit draadje van Mooizo om eens te vergelijken wat ze precies bedoelen. Dit is expliciet niet bedoeld als uitdaging, maar echt als leermoment voor ons allen. Volgens mij snijden enkele opmerkingen wel hout nl.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richard Baas, BartDeVliegher, MaartenPan, Johnnokeijzer, t.vanbeek, dennisfranx, Adorian88, Mooizo
Discussie gesloten.

nog enkele boompjes van mooizo 7 jaren 11 maanden geleden #57167

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

JanDijk schreef : Om een boom goed te kunnen beoordelen zul je het in driedimensionaal en van alle kanten moeten kunnen bekijken. Waar ik mee wil zeggen het moet in levende lijve voor je staan. Een boom van een enkele foto willen beoordelen is dus simpelweg onmogelijk, of je moet helderziende zijn. Dat is o.a. De reden dat ik nooit een boom op een forum zal laten beoordelen of bomen van anderen zal beoordelen.

Dat is slechts gedeeltelijk waar. Aan deze bomen is vrij goed het niveau te zien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas
Discussie gesloten.

nog enkele boompjes van mooizo 7 jaren 11 maanden geleden #57183

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 269

Auk schreef :

JanDijk schreef : Om een boom goed te kunnen beoordelen zul je het in driedimensionaal en van alle kanten moeten kunnen bekijken. Waar ik mee wil zeggen het moet in levende lijve voor je staan. Een boom van een enkele foto willen beoordelen is dus simpelweg onmogelijk, of je moet helderziende zijn. Dat is o.a. De reden dat ik nooit een boom op een forum zal laten beoordelen of bomen van anderen zal beoordelen.

Dat is slechts gedeeltelijk waar. Aan deze bomen is vrij goed het niveau te zien.

Een boom die er op foto goed uitziet, ziet er int echt nog beter uit. Er zal zeker rekening mee gehouden worden dat het een foto is.
Een boom die op foto vol fouten zit zal in het echt ook vol fouten zitten hoor jan.
Als dit de reden is dat je geen fotos post op het forum vind ik dat maar flauw. Als iedereen zo zou zijn, dan zou het hier een tristig forum zijn. Al maar goed zijn er die er toch anders over denken en het forum wat interssanter maken door fotos te posten dan door alleen gepraat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep, marcellucas
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts